Kan jag köpa ut hunden från mitt ex?

Jag och mitt ex köpte en hund gemensamt när vi var med varann, nu när vi är separerade som vi varit under 2 år och vi märker att det inte funkar, jag frågar om jag kan köpa ut henne sammt om hon kan köpa ut mig, hon vill inget av alternativen hon vill bara att jag ska försvinna ur bilden, hon har sitt namn på kontraktet, men jag har kvittens på att jag har varit en bidragande faktor för hunden när den köptes samt försäkring nu i hundens vuxna ålder, har jag någon chans på något sätt att få henne skriva på delad egendom eller få henne o köpa ut mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! För att besvara dina frågor används lag 1904:48 om samäganderätt (samägL).

Du beskriver att ni köpte hunden ihop under tiden som ni var tillsammans. Därför är samägandelagen som utgångspunkt tillämplig. Lagen är dock i huvudsak dispositiv. Detta innebär att den kan avtalas bort, men eftersom det inte framkommer att ni avtalat om något speciellt så utgår jag i mitt svar från att den är tillämplig.

Som samägare äger ni hunden med lika delar (samägL 1 §). Detta innebär att ni båda måste vara överens för att "förfoga" över hunden (samägL 2 §). Detta innebär att ingen av er ensam får fatta ett beslut som att tex sälja hunden, utan båda måste samtycka. För att bli ensam ägare krävs alltså att du köper ut ditt ex eller tvärtom, vilket förmodligen vore den enklaste lösningen, men detta är alltså inte aktuellt om ditt ex inte samtycker.

Om ni inte kan komma överens om vad som ska hända med hunden framöver kan dock du som delägare (utan samtycke från ditt ex) ansöka om att hunden kan säljas på offentlig auktion, ansökan görs då till domstolen (samägL 6 §). Då kan ni båda buda på hunden och den som vinner blir då ensam ägare.

Mitt råd är att du förklarar detta för ditt ex. Det kanske gör att alternativet du förespråkar, att den ena av köper ut den andra utan ansökan till tingsrätten, känns enklare.

Hoppas du fick svar på din fråga och tack för att du vände dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Nadja NordlundRådgivare