FrågaFAMILJERÄTTFaderskap07/03/2017

Kan jag kontakta mitt barn som jag låtit växa upp i annat äktenskap trots att föräldrarna där inte ville det?

Jag har en biologisk dotter som är 65 år och bor utomlands. Jag och flickans mamma var otrogna våra makar och otroligt kära i varandra. Men av olika skäl bestämde vi att flickan skulle födas inom äktenskapet och ha den pappan som far, jag förbjöds att visa mig. För några år sedan kände jag och min nuvarande fru ett behov av att veta om dottern skulle må bra av känna till sin biologiska härstamning. Min fru talade med modern, min gamla flamma, som absolut motsatte sig. Hon hade lovat sin nu avlidne man att aldrig säga något, det hade varit ett villkor. Hon är nu död sedan tre år och via bouppteckningen har jag adressen till min dotter, som har två barn och tre barnbarn.

Till min fråga: Tror inte att någon levande person vet om denna historia, men det är ju sådant intresse för DNA , så det kunde kanske vara av värde att hon fick träffa mig medan jag lever.

Är det olagligt att kontakta henne?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Sammanfattande svar:
Nej, det är helt lagligt för dig att träffa henne.

Bakgrund till mitt svar:
Den gyllene regeln när det gäller avtal är den latinska termen "pacta sunt servanda" som motsvarar ungefär "avtal ska hållas". Det är dock inget som vi behöver följa här eftersom en annan rättsprincip blir viktigare i din fråga.
Här aktualiseras nämligen principen om att de som sluter ett avtal är de som kan göra avtalet gällande. Det finns alltså ingen möjlighet att binda helt utomstående personer vid avtalet.
Ett enkelt exempel:

Du och jag avtalar om att min bästa vän inte får äta godis i mars och gör han det ska han betala oss 100 kr var.

Oavsett hur mycket vi än avtalat om det hela så har inte min kompis fått vara med och bestämma över avtalet, och vi har därför inte rätt att bestämma över honom eller med avtalets hjälp försöka tvinga honom att inte äta godis. Man kan helt enkelt inte förplikta en tredje man (som min kompis här klassas som i juridiska termer) vid ett avtal som personen inte frivilligt gått med på. Vi kan inte heller bestämma att han ska betala oss 100 kr var om han bryter mot vårt avtal, eftersom han helt enkelt inte kan påverka det och det hade varit väldigt osäkert om man hur som helst kan binda utomstående vid avtal.

Avtalet som din gamla flamma och hennes man slutit gäller därför inte mot dig och har egentligen aldrig gjort det varken då hon eller han levde. (Förutsatt att de inte en gång i tiden exempelvis betalat dig för att inte säga något).

Värt att tänka på:
Det du får göra är helt enkelt att du väger ditt och hennes intresse av att veta sanningen, mot de problem du tror att det kan medföra för henne.
Hur mycket hänsyn man skall ta till de avlidnas vilja är ju upp till var och en faktiskt. Men du har inga som helst förpliktelser mot dem att inte berätta för dottern enligt mig.
Om det är så att du och din fru inte har andra barn och du exempelvis vill testamentera egendom till henne så kanske det kan vara av stort intresse att försöka ta kontakt.

Jonas P. LindRådgivare