FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/03/2019

Kan jag häva köpet av en bil som jag inte har hämtat ännu?

Hej! Har skrivit på ett köpeavtal på en bil. Ska hämta och betala den om 3 dagar. Kan jag häva köpet innan?

Mvh. Krister

Lawline svarar

Hejsan!

Det finns två alternativ beroende på om du har köpt bilen av en näringsidkare eller en privatperson.

Om du har köpt en bil via en bilhandlare (näringsidkare) så gäller konsumentköplagen. Avbeställning av bilen bör stå på köpeavtalet. Annars har du rätt att avbeställa bilen tills dess att du har fått bilen levererad, eftersom du inte har hämtat bilen än så kan du avbeställa den, läs mer här.

Om du har köp en bil via en privatperson så gäller köpeavtalet först, om ni inte har kommit överens om ångerrätt eller dylikt i köpeavtalet så gäller köplagen. Köplagen stadgar ingen ångerrätt. Hävningsrätt kan endast, enligt köplagen, vara aktuell vid allvarligare fel på varan. Läs mer här.

Allt gott och lycka till med ditt ärende!

Binh TranRådgivare