Kan jag häva köp av kurs?

Hej,

Jag köpte en kurs från Balansekonomi och ville avbryta den, företaget vägrade, såväl muntligt som skriftligt.

Enl konsument köp lagen ska jag ha 3 års reklamationsrätt. Konsument rådgivare hos staden vägra röra i fall gällande kurser, ens med tång. Det gäller ju lös egendom. Kan jag ändå stämma företaget för brott mot några paragrafer i Konsument köplagen paragraf 41, 45, 23, 24, Era jurister säger nej, men gäller då avtalslagen 36 §? Jag blir rådvill. I avtalet står att man inte kan avbryta en påbörjad kurs - jag sa att jag ville avbryta redan på första tillfället. Jag tycker även deras MF r vilseledande (ett rikare liv) när första uppgiften bokstavligen är att sortera sin strumplåda. Priset var 15 000 SEK.

Kan jag stämma dem? Om ja, för vad?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Jag uppfattar det som att du i egenskap av privatperson har köpt en tjänst av ett företag; alltså inte lös egendom. Det innebär att reglerna i konsumenttjänstlagen (KtjL) blir tillämpliga; alltså inte konsumentköplagen.

Är tjänsten felaktigt utförd?

En näringsidkare (företaget du köpt tjänsten av i ditt fall) ska utföra en tjänst fackmässigt (4 § KtjL). Vid bedömningen av huruvida tjänsten är utförd fackmässigt, måste hänsyn tas till ert avtal och vad kursen omfattar, samt dess kursplan. Tjänsten ska anses felaktig i det fall utförandet av kursen inte stämmer med vad du har rätt att kräva, det vill säga, vad som ingår enligt kursplanen (9 § och 4 § KtjL).

Har du rätt att hålla inne betalningen och häva köpet?

Du är skyldig att först och främst reklamera felet till näringsidkaren. Att reklamera betyder inte att man har rätt att ångra sitt köp, utan att det är under den tiden man kan reklamera. Efter att tre år passerat, kan man inte längre reklamera. Reklamation ska ske inom skälig tid (högst 8 veckor) och av din fråga verkar det som att du redan kontaktat dem och klagat vilket är rätt gjort (17 § KtjL). Jag vill upplysa dig om att näringsidkaren har rätt att avhjälpa felet utan att du kräver det, men då förutsätter det att du inte har något skäl att avvisa erbjudandet om avhjälp. Du ska inte heller behöva lida ekonomiskt på grund av avhjälpande, (20 § 2 och 4 stycket KtjL). Avhjälpande i detta fall skulle kunna vara att kursföreståndaren ser över kursplanen och anpassar lärandet till den.

I vissa fall kan man häva en tjänst (21 § KtjL) och man har då rätt att inte betala för tjänsten. Hävning kräver att syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat. Det krävs också att näringsidkaren förstod eller borde förstå detta. I detta fall är det emellertid svårt att hävda att tjänsten utförs på fel sätt. Du måste i sådana fall kunna bevisa (bevisbördan ligger på konsumenten) att kursen inte motsvarar kursplanen. Detsamma gäller för prisavdrag. Lyckas du med att bevisa att kursen inte motsvarar kursplanen kan du stämma in företaget. Men utan att kunna bevisa detta, kan du dessvärre inte kräva pengarna åter.

36 § avtalslagen är inte tillämplig.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare