Kan jag ha två förstahandskontrakt i olika städer samtidigt?

Hej Lawline!

Jag bor i Uppsala med mina 2 barn som jag har varannan vecka men funderar att flytta till Stockholm där jag söker jobb & träffat en man som jag vill leva med.

Jag har stått i Stockholms bostadskö i 10 år & börjat få erbjudanden på lägenheter & tanken är att sinom tid flytta till Stockholm med barnen.

Vet att vissa hyresvärdar vill att man säger upp sitt nuvarande kontrakt för att få ett nytt & osäker på ifall det är ifall det är i samma stad dom menar & även hört att dom skulle kunna ta ett av kontrakten ifrån mig.

Undrar nu ifall jag måste säga upp mitt hyreskontrakt i Uppsala, eller om jag kan stå på 2 förstahandskontrakt samtidigt för jobb & prova på att leva med min käresta varannan vecka tills jag flyttar dit permanent?

Mvh

Bonbon

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är fullt möjligt att ha två förstahandskontrakt samtidigt

Det finns ingen lag som säger att en person inte får ha två förstahandskontrakt på samma gång. Du kan alltså ha ett förstahandskontrakt på en bostad i Uppsala och ett på en bostad i Stockholm utan att det bryter mot någon lag. Det kan till och med vara fullt nödvändigt om man till exempel är i behov av två bostäder p.g.a. att man arbetar på en ort och har familj på en annan.

Hyresvärden kan dock anse att du inte bor i lägenheten

Värt att veta är dock att om en av dina hyresvärdar anser att du inte bor i lägenheten kan det vara en tillräcklig grund för uppsägning av ditt hyreskontrakt. Om du och hyresvärden inte är överens om i vilken mån lägenheten används eller inte och saken går så långt att hyresnämnden involveras gör denna en intresseavvägning. Det innebär att hyresnämnden utreder om ditt intresse av att hyra bostaden är större än hyresvärdens intresse av att hyra ut bostaden till någon annan.

Sammanfattning

Du kan ha två förstahandskontrakt samtidigt. Det finns ingen lag som säger emot detta.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du funderar över något annat är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline.

Jenny VibergRådgivare