Kan jag göra så att arvet efter mig förblir mitt barns enskilda egendom?

Hej! Jag är en ensamstående 80-ådrog kvinna som bor i en bostadsrätt och vill ha svar på följande: jag har en dotter som är gift med två barn. Ha skrivit ett testamente där min dotter naturligt ärver mig, men har skrivit att allt är hennes enskilda egendom efter min död. Måste hon då dela detta med din make? Tacksam för svar. Mvh/ ullabritt alm@hotmail.com

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras i äktenskapsbalken (ÄktB). Så när du testamenterar bort din egendom till din dotter med villkoret att bostadsrätten ska vara hennes enskilda egendom så kommer det att fortsätta att vara det även om hon är gift, enligt 7:2 p. 3 ÄktB. Så om hon skulle skilja sig så kommer det du har testamenterat till henne fortfarande anses vara hennes enskilda egendom och inte giftorättsgods.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare