Kan jag göra mitt barn arvlöst?

Hej Lawline!

Två barn i skolåldern finns. Ingen kontakt med barnen under många, många år då barnen har valt att inte ha kontakt eller umgänge.

Hur kan jag göra barnen helt arvlösa? Vilka alternativ finns?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Regler kring arv finns i Ärvdabalken (ÄB).

Genom ett testamente kan du välja att testamentera bort din kvarlåtenskap till valfri person/personer eller någon stiftelse. Det saknas dock möjlighet för dig att helt hindra dina barn från att ärva eftersom de kan påkalla jämkning av testamentet enligt 7 kap. 3 § ÄB för att utfå sin laglott. Laglotten är hälften av barnens arvslott, det vill säga hälften av den egendom de skulle ha fått om ett testamente saknats.

Genom testamente kan du alltså förordna om att 50 % av din kvarlåtenskap ska tillfalla någon eller något annat än dina barn, men du kan inte hindra barnen från att påkalla jämkning av testamentet. Barnen kan välja att inte göra detta och då får de inte heller något arv, men beslutet är deras och inte ditt.

Sammanfattningsvis så går det inte att tvångsmässigt göra dina barn helt arvlösa, om de själva vill ha del av arvet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare