kan jag göra min far arvlös?

Jag är en ensamstående mamma med en 8-årig son. Hans pappa har aldrig haft någon vårdnad eller ens sett sonen och har aldrig brytt sig om honom. Däremot bor min mamma (dvs mormor till min son) med oss. I mitt testamente tillfaller allt min son om jag avlider. Däremot har jag problem att förstå hur jag ska göra om min son skulle avlida efter mig men före mormor. Som jag förstår kommer hans far att ärva allt trots att de har aldrig ens träffats och han har aldrig hjälpt oss med något. Vilket innebär att min mamma som tar hand om min son kommer att bli utan någonting trots att arvet kommer ursprungligen från mig.

Finns det någon möjlighet att mina tillgångar som sonen ärver går till mormor och inte till den helt främmande person (vilket sonens pappa är egentligen) och hans familj utan att de stannar på min sida?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Självklart kan din son göra sina pappa arvlös. Det gör han genom att skriva ett testamente där han anger hur han vill fördela sin kvarlåtenskap. I ett testamente kan han helt själv bestämma hur han vill fördela sin kvarlåtenskap, den enda begränsningen som finns är att han inte kan göra sina bröstarvingar arvlösa (om han när han blir äldre får några). För att ett testamente ska vara giltigt finns det formkrav som ska vara uppfyllda, dessa hittar du i 10 kap. ärvdabalken.

Paulina CeylanRådgivare