FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN30/07/2022

kan jag ge bort aktier för att undvika fribeloppet?

Hejsan! Jag kommer att få en ansenlig summa aktier in på ett aktie- fondkonto då min morfar har gått bort. Jag är fulltidsstudent och lever på mitt CSN lån. Jag är ekonmiskt insatt och håller på mycket med aktier så jag vet fördelarna med ett ISK-konto. Jag skulle vilja få över dessa aktier till mitt iSK men då måste jag sälja av dem på aktie- fondkontot vilket blir inkomst av kapital vilket gör att jag inte får något CSN. Fungerar det att "kringå" detta om jag t.ex. ger dessa aktier i gåva till mina föräldrar som sedan säljer de och för över pengar till mig som jag sedan lägger in på min ISK? Är detta lagligt eller räknas det som fusk? Mvh, ****

Lawline svarar

 Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Precis som du skriver i din fråga förlorar en student sitt studiemedel ifall han eller hon har inkomster över en viss nivå (3 kap. 16 § studiestödslagen). Gåvor räknas dock inte som sådan inkomst som påverkar rätten till studiemedel, då inkomsten inte är beskattningsbar (3 kap. 19 § studiestödslagen). Att ta emot köpeskillingen för de avyttrade aktierna som gåva skulle alltså inte påverka din rätt till studiemedel.

Vad gäller huruvida det är lagligt att göra på det sätt som du beskriver så finns det inga formella hinder mot att ge eller ta emot gåvor fritt. Rekvisiten för bidragsbrott är heller inte uppfyllda (jfr. 2 § bidragsbrottslagen).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare