FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev02/09/2021

Kan jag fortsätta amortera som vanligt, eller kan mina svärföräldrar kräva att min skuld ska förfalla till betalning?

Hej

Vi har lånat 100.000 av mina svärföräldrar. Vi har skrivit papper att vi lånat, utan ränta och med avbetalning 500/månad. Nu när vi separat och sålt fastigheten måste jag betala allt eller kan jag fortsätta att betala 500/ månad till det är slut betalt. Vi har inte skrivit någon slutbetalningdatum eller att det ska betalas när vi sålt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förfallodatum

I ditt fall har dina svärföräldrar lånat ut pengarna med en amorteringsplan som framkommer av skuldebrevet. Det innebär att det underförstått finns ett förfallodatum om du följer amorteringsplanen. Du kan alltså fortsätta att amortera som vanligt, utan att dina svärföräldrar kan kräva att skulden ska förfalla till betalning i förtid. Ett skuldebrev som inte har någon amorteringsplan eller ett förfallodatum förfaller till betalning när borgenären (Svärföräldrarna) så önskar, se 5 § skuldebrevslagen.

Olika typer av skuldebrev

Det finns olika typer av skuldebrev, vilket kan få betydelse för hur en skuld kan överlåtas eller hur borgenären kan göra anspråk på skulden.

Om det är ett enkelt skuldebrev tar det sikte på själva skulden mellan er och är inte avsedd att överlåtas till någon annan.

Ett löpande skuldebrev går att överlåta till någon annan. Då är det viktigt att ni har antecknat dina amorteringar på skuldebreven. Annars kan en ny borgenär (Ägare av skuldebreven) kräva dig på hela beloppet som fanns från början. Det vill säga 100 000 kr, se 15 § skuldebrevslagen.

Anteckning och kvitto

Även en amortering som görs i förtid för att du vill vara ordentlig och betala i tid, kan göras ogiltig mot en ny ägare. Det är därför mycket viktigt att det regleras på skuldebrevet varje betalning som du gjort. Om du kommer överens med dina svärföräldrar att betala skulden i förtid, ska du begära att få tillbaka skuldebrevet, så att ingen annan kan göra skulden gällande, se 21 § skuldebrevslagen. Det är nämligen du som måste bevisa att skulden är betald om någon kräver det.

Sammanfattning

Eftersom det finns en amorteringsplan kan dina svärföräldrar inte kräva skulden i förtid. Du kan alltså fortsätta att amortera som vanligt. Var noga med att anteckna varje amortering på båda skuldebreven för att säkerställa att inte någon ny borgenär kommer och kräver dig på hela skulden en gång till. Om ni kommer överens om att du ska betala i förtid, var då noga med att kräva tillbaka skuldebrevet. Om du behöver hjälp med att ta reda på vilken typ av skuldebrev ni har skrivit, hjälper vi på Lawline dig gärna.

Vänligen
Björn LotoftRådgivare