Kan jag förlora mitt körkort på grund av narkotikabrott - innehav och bruk?

Hejsan

Jag blev nyligen tagen utav polisen o fick då en LOB på mig angående narkotika, innehav o bruk då. Detta var då hasch som jag blev tagen för o min fråga handlar om mitt körkort ifall jag kommer förlora det eller inte för jag blivit av med det förut. Det var en rattfylleri som jag fick på mig då o det var också för hasch så jag fick även då innehav o bruk på mig. jag borde la inte förlora mitt körkort igen eftersom jag inte körde eller om jag kanske kan få dem att gå med på att ta pissprov på mig i några månader eller nåt för jag kan verkligen inte förlora mitt körkort igen, skulle uppskatta all hjälp jag kan få ångående detta

Mvh

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Av 5 kap 3§ 5 punkten Körkortslagen (KL) framgår att körkort kan återkallas om körkortsinnehavaren, dvs. du i detta fall är "opålitlig i nykterhetshänseende". Detta innebär att bestämmelsen kan komma att bli aktuell om du upprepade gånger påträffas av polisen under påverkan av alkohol eller narkotika. Med det sagt är det alltså inte ett krav att du påträffas påverkad i trafiken utan bara generellt.

Frågan om återkallelse av körkort i samband med ringa narkotikabrott har prövats i bland annat ett rättsfall från 1992 (NJA 1992 ref 1). Den åtalade hade här brukat cannabis vid ett fåtal tillfällen och hade även ertappats med narkotika, cannabis, både på sig vid flera tillällen samt i sin lägenhet vid ett tillfälle men förutsättningar för ett körkortsingripande enligt 5 kap 3§ 5 punkten KL ansågs ändå inte föreligga.

Jag har inte omständigheter att döma huruvida det kan hända att ditt körkort blir indraget eftersom jag inte vet om brotten varit av normalgrad eller ringa. Jag hoppas dock att detta kan ha gett dig vägledning i din fråga och återkom gärna med en ny fråga om du behöver mer hjälp!

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare