Kan jag fällas för drograttfylla?

Hej

Min vän blev stoppad här om dagen och polisen trodde han var påverkad utav cannabis så dom tog mig till St Göran för piss. Han var väldigt trevlig o villig o göra alla tester som fanns. Dom tog ett snabb prov och han blev negativ på allt förutom kokain. Detta hände i torsdags och han hade varit ute på fest för 6 dagar sedan och hade sniffat. Poliserna sa att det är blod provet som bestämmer om det är rattfylleri eller inte. Jag undrar hur stor chans det är att han blir positivt och fälld för drogratfylla, för han tog det sex dagar innan blodprovet.

MVH

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

För att dömas för brottet drograttfylleri krävs det att din vän haft uppsåt. Det betyder att han medvetet ska ha brukat narkotikan. Vid en rättegång är det åklagaren som har hela bevisbördan. Det ska vid rättegången vara bevisat bortom rimligt tvivel att han är skyldig. Beviskravet gäller både framförande av fordonet i narkotikapåverkat tillstånd och uppsåtet.

Frågan om din vän kommer att dömas för brottet kan jag inte säga med säkerhet. Om det visar sig att det finns spår av narkotikan i blodet talar mycket för att han kommer dömas för drograttfylla. Dessutom kan han dömas för ringa narkotikabrott då det är olovligt att bruka narkotika, narkotikastrafflagen 1-2 §§.

Det finns också en möjlighet att din vän blir av med körkortet på grund av brottet. Den normala spärrtiden av körkortet är ett år.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare