Kan jag få tillbaka mina pengar närjag betalat på ett lån för någon annan?

Jag och mitt ex har en lägenhet som vi köpt tillsammans, vi äger 50/50 och har varsitt lån som dras från mitt konto. Och de 2 senaste månaderna har hon vägrat att betala sitt lån och några från förra året, så jag har stått för bådas lån och betalat. Min fråga är har jag rätt att få tillbaka pengarna och på vilket sätt isånafall?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Du skriver att ni har vars ett lån. Om det verkligen är så att ni inte har ett gemensamt lån, så behöver du inte betala för hennes lån, och du har dessutom rätt att kräva ditt ex på betalning för att du betalat av på en skuld som ditt ex var ansvarig för. Detta följer egentligen inte av en lag, utan av allmänna rättsprinciper.

Det är vanligt att man har ett gemensamt lån när man köper lägenhet tillsammans. Om ni har ett gemensamt lån så har långivaren, d v s banken, rätt att begära betalning av vem de vill utav er, och om en av er vägrar betala så har banken rätt att kräva den andra av er på full betalning. Detta brukar man kallar för "solidariskt betalningsansvar", och det följer utav 2 §, första stycket, skuldebrevslagen. Detta betyder för din del att det inte är banken du ska vända dig till med det här problemet, och att du inte heller kan vägra att betala till banken, även om du får betala för er båda. Det är då en separat fråga vad som gäller mellan diig och ditt ex när en av er betalar av på det gemensamma lånet ensam. Om du ensam betalar av ert gemensamma lån, så har du s k regressrätt mot ditt ex. Detta följer av 2 § andra stycket, skuldebrevslagen.

Detta är svaret på din första fråga, du har alltså rätt att kräva att ditt ex betalar dig för den del av lånet som ditt ex skulle ha betalat till banken. Detta gäller som sagt oavsett om det egentligen är ett gemensamt lån, eller om det som du skriver är vars ett lån.

Din andra fråga handlar om hur man kräver betalning.

För det första bör du i ett meddelande skriftligen kräva ditt ex på betalning. Med skriftligen menar jag att det ska göras på ett sätt som du kan dokumentera. Mail, SMS och liknande fungerar bra, om du kan vara säker på att ditt ex fått ditt meddelande.

I ditt meddelande bör du ange att om ditt ex inte betalar så kan du vända dig till kronofogden för att få hjälp med att driva in betalningen.

Information om hur man enklast går till väga för det hittar du på kronofogdemyndighetens hemsida.

Hoppas att du tycker att du har fått ett svar på dina frågor, använd annars gärna kommentarfunktionen nedan, så ska jag försöka reda ut eventuella oklarheter.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare