FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt31/05/2019

Kan jag få skadestånd om mitt hvb-hem har fått kritik från IVO?

Om man under lång tid varit placerad på ett hvb hem där ivo riktat kritik mot hvb-hemmet, kan jag kräva skadestånd för skadan dom orsakat mig under tiden jag var placerad där?

Hur går man tillväga?

Lawline svarar

Hej,

Vad roligt att du vänder dig till oss på Lawline! Jag kommer i detta svar att utgå från att det är ett kommunalt hvb-hem som du har bott på.

Det faktum att hemmet som du har bott på har fått kritik av IVO, utgör inte en grund för skadestånd. För att du ska kunna få skadestånd från kommunen så krävs det för det första att du personligen har blivit skadad, att något som du äger har blivit skadad eller att du har blivit kränkt. För det andra så krävs det att du har lidit denna skada till följd av att någon har gjort ett fel eller varit väldigt slarvig, se Skadeståndslagen 3 kap 2 §.

Jag kan inte bedöma om du har rätt till skadestånd eftersom jag inte vet om hemmet har begått något fel som har lett till att du har lidit skada.

Om du vill gå vidare med detta så skulle du kunna försöka vända dig till en advokatbyrå som skulle kunna ta sig an ditt fall. Detta är dock förenat med stora risker eftersom du riskerar att få betala rättegångskostnader om du förlorar. Min rekommendation måste därför tyvärr bli att du inte tar detta till domstol. Förstår att detta inte är ditt önskade svar, men det är den bedömningen som jag gör.

Hoppas detta har varit till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare