FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt31/10/2018

Kan jag få skadestånd om jag blir smittad av en könssjukdom?

Hejsan! Jag var utomlands och har fått könssjukdom. Kan jag få någon form av ersättning för detta? Jag har ingen försäkring.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att veta huruvida om du ska bli ersätt för din skada måste vi kollande gällande regleringar. Smittskyddslagen innehåller vissa bestämmelser om spridning av könssjukdomar i Sverige. Dock när det kommer till spridning av könssjukdomar utomlands är det det landets lagar som gäller. Så om du kommer bli ersatt i form av skadestånd för att du har blivit smittad utomlands är svårt för mig att svara på!

Om du blir smittad i Sverige
Den som vet att man bär på en sjukdom har enligt smittskyddslagen 3 kap 1§ en skyldighet att uppsöka en läkare.Om du ska ha rätt till skadestånd eller ersättning i Sverige ska den personen som burit på smittat handlat oaktsamt. Det förutsätter att den personen som burit på smittat haft kännedom att hen har haft en sjukdom och vetskapen att personen kan föra smittan vidare, då kan du ha rätt till ersättning

Rätt till gratis sjukvård
Om du är Svensk medborgare har du alltid rätt till gratis sjukvård i Sverige. Så du behöver inte oroa dig för att bekosta vården för din sjukdom.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare