Kan jag få skadestånd av polisen för att de orsakat glasskada på min bil?

Jag fick en glasskada på bilen när jag blev omkörd av en polisbil under utryckning. Kan jag begära ersättning av polisen?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Självklart kan du ansöka om skadestånd från polisen om dem har orsakat glasskadan på din bil. På polisens hemsida finns det blankett som du kan fylla antingen digitalt eller fysiskt, se https://polisen.se/utsatt-for-brott/ersattning-och-skadestand/. Du bör framförallt ha med dessa punkter i ditt skadeståndsanspråk:

För att du ska ha rätt till ersättning ska du kunna visa att skadan orsakats av polisen.

Du ska utförligt kunna beskriva vad som har orsakat skadan och precisera det ersättningsbelopp du begär. Du ska i möjligaste mån styrka det begärda beloppet, till exempel genom att bifoga kvitton.

Det är svårt att bevisa att det är polisen som orsakat din glasskada, men det är något polismyndigheten får ta hänsyn helt enkelt då man aldrig kan bevisa sådana skador. Glöm inte att skicka bild på glasskadan. Angående sista punkten kan du fråga några verkstäder hur mycket det kan kosta att fixa glasskadan för att få ett cirkapris att kunna begära från polisen.

Jag önskar dig lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare