FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/12/2019

Kan jag få kostnaden för parkeringsbiljetten återbetald om jag skrivit in fel registreringsnummer?

Skrev fel reg nr på parkeringsapp och jag har förstått att det är svårt att vinna det fallet.

Men borde jag inte kunna få återbetalt p-avgiften jag betalade då jag inte nyttjade tjänsten jag betalat för?

P-bot 750

P-avgift 350 så får jag tillbaka hälften iaf?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har som regel inte rätt att få tillbaka biljettkostnaden

Nu är omständigheterna i din frågeställning något oklara, då du uppger att du inte nyttjat tjänsten du betalat för, men ändå fått en parkeringsbot.

Om du inte nyttjade tjänsten alls utan åkte ifrån platsen direkt utan att parkera bilen kanske du skulle kunna kräva kostnaden tillbaka, beroende på vad avtalsvillkoren stadgar som du accepterade när du valde att betala för parkeringen, men då borde du rimligtvis inte hunnit få en parkeringsbot.

Däremot har du nyttjat tjänsten om du stått parkerad på platsen, även om du angett ett felaktigt registreringsnummer, och ska således betala för tjänsten vid sidan av parkeringsboten, som avser att du uppgett felaktiga uppgifter.

Slutsats

Det beror på omständigheterna om du kan få din biljett återbetald. Däremot är det som sagt du som ansvarar för att uppgifterna blir korrekta, och en felskrivning innebär inte att biljetten eller betalningen skulle vara ogiltig, men däremot att biljetten inte gäller din bil. Jag föreslår att du kontaktar parkeringsbolaget. Det finns även fall där det lönat sig att vända sig till markägaren.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och önskar dig ett gott nytt år!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare