FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/09/2021

Kan jag få försäkringsersättning för sveda och värk till följd av en olycka?

Hej,

Jag var med om en olycka år 2010 då hela mitt käkben gick av. Jag har under dessa 11 år varit hos tandläkaren och haft massor av olika proteser, operationer etc. De håller fortfarande på att fixa permanenta framtänder för mig.

98 gånger enligt min Journal har jag varit hos tandläkaren för detta, dock har ju allt varit gratis pga min ålder. Under 25 år = fri tandvård. Går det på nått sätt via försäkringsbolag få ut någon typ av ersättning för sveda och värk? samt nu missar jag massor av arbetstid pga detta. Ska göra fler ingrepp nu i november och december för att förhoppningsvis få permanenta framtänder. Skadan är anmäld 2010 via simklubben, olyckan hände på ett läger tillsammans med dom.

Tack på förhand =)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan jag få försäkringsersättning för sveda och värk till följd av en olycka?

Det avgörande i den här frågan är om du vid tillfället för olyckan hade en tecknad försäkring som innehöll villkor om rätt till sådan ersättning. Täckning för sveda och verk ingår vanligtvis inte i hemförsäkringen, utan du behöver sannolikt ha haft en olycksfallsförsäkring eller barnförsäkring med täckning för sveda och värk. Ett försäkringsbolag är bara skyldigt att betala ut ersättning i den mån det inträffade täcks av försäkringsvillkoren. Försäkringsbolagets ansvar inträder att betala ut ersättning inträder först dagen efter att försäkringen har tecknats, 3 kap. 2§ försäkringsavtalslagen(FAL).

Preskriptionstid för försäkringsersättningen

Du skriver i din fråga att skadan anmäldes i anslutning till att skadan inträffade via simklubben. Jag är inte helt säker på om detta innebär att skadan anmälts till ditt eller simklubbens försäkring. Om anmälan gjorts till simklubbens försäkring, men inte till din egna, finns det stor risk att dina anspråk på försäkringsersättning har preskriberats. Enligt lag ska ett anspråk på ersättning ha gjorts senast 10 år efter det att skadan inträffat, 7 kap. 4 § FAL. Återigen är möjligheten att få ersättning beroende om du då hade täckning för olycksfall, med ett villkor som berättigar till ersättning för sveda och värk.

Ersättning för förlorad arbetstid genom försäkringen

Återigen är möjligheten till ersättning beroende på omfattningen av din försäkring. Ersättning för inkomstbortfall ingår ofta som villkor i de sjukförsäkringar som en anställd tecknar via fackförbund. Sådana villkor ingår vanligtvis inte i hemförsäkringen.
Om du hade en tecknad sjukförsäkring vid olyckstillfället kan du ha rätt till ersättning för inkomstbortfall. Om du tecknat en sjukförsäkring efter att olyckan inträffat så är inte försäkringsbolaget skyldigt att betala ut ersättning.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Du är alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss.

Med vänlig hälsning,

Zacharias GlavåRådgivare