Kan jag få ersättning om en katt skadar min hund?

Hej

Jag har en hund som springer lös på vår inhägnade tomt. En katt hoppar över staketet och in till hunden och även in i vårt hus. Vår hund vill gärna leka med katten. Katten tycker inte om hunden och jag är rädd för att katten kommer skada henne.

Vem ansvarar för vad om katten skadar hunden? Är det jag som hundägare, trots att jag har satt upp staket runt tomten?

Jag vill gärna inte att katten ska komma in i inhägnaden alls då jag är rädd att den skadar hunden. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Tillämpliga lagar

Ansvar för skador som katter orsakar regleras bl.a. i lagen om tillsyn över hundar och katter och dels i skadeståndslagen (SKL).

Tillsyn över katt

Katter ska hållas under tillsyn på ett sådant sätt att med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga skador (1 § lagen om tillsyn över hundar och katter). Det innebär att kattägare har ett visst ansvar för att deras katt inte orsakar skador. Lagen innehåller inga detaljerade beskrivningar hur denna tillsyn ska gå till, det beror helt enkelt på omständigheterna. Det finns ingen möjlighet att rikta skadeståndsanspråk mot kattägare genom lagen om tillsyn över hundar och katter utan detta måste göras via skadeståndslagen.

Skadeståndslagen

Den som vållar skada genom oaktsamhet ska ersätta den (2:1 SKL). Det är kan finnas en möjlighet att hävda att ägaren har brustit i sin tillsyn när den skadat din hund. Detta beror på omständigheterna, t.ex. om katten visat aggressiva tendenser eller skadat en hund förut. Det blir i så fall du som påstår att katten orsakat skadan som har bevisbördan för att ägaren brustit i sin tillsyn.

Enligt min bedömning tror jag dock det är svårt att föra en talan på dessa grunder. Jag tror det är svårt att bevisa att en kattägaren brustit i sin tillsyn vid ett tillfälle att den ryker ihop med din hund. Att du har inhägnad trädgård borde inte spela någon roll då det inte kan förväntas av en kattägare att lära sin utekatt att inte hoppa över staket. Min bedömning är alltså att du själv hade fått stå för eventuella skador.

Tillsyn över hund

Jag kan tillägga att du som hundägare har ett strikt ansvar för skador som din hund orsakar (19 § lag om tillsyn av hundar och katter). Det betyder att du som hundägare är ansvarig för skador som din hund orsakar oavsett om du varit oaktsam eller ej. Om t.ex. din hund hade skadat katten blir du som hundägare skadeståndsskyldig.

Vad du kan göra

Jag rekommenderar att du tar kontakt med kattägaren och berättar om ditt problem. Ni kan därefter försöka komma fram till en lösning som fungerar för båda parter.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare