FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt20/06/2019

Kan jag få ersättning för att jag varit misstänkt för brott?

Hej.

Jag har precis vart utsatt för en anklagan om barnpornografi då jag pratat med en kvinna som nu står åtalad för ovan nämnda brott. Jag blev utsatt för förhör, Dom var hemma och tog datorer telefoner kameror minnen etc. Socialutredningar om båda barnen startades så både min fru och mitt ex blev indragna o ämnet . Förskola blev informerade och öppnade även dessa en orosanmälan. Så nu misstänker folk på dagis etc att man är pedofil och tittar snett och undviker mig... Har fått besked av polisen att ärendet nu är nedlagt då dom inte hittat något vilket jag sagt från början. Jag undrar nu om man kan ansöka om form av skadestånd för psykiskt lidande då jobb och sömn blivit lidande samt personlig ångest och stress.. under en månads tid har jag mått fruktansvärt dåligt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Blotta misstanken om brott gör tyvärr inte att du är skadeståndsberättigad. Om du däremot, i samband med misstanken, varit anhållen minst 24 timmar i sträck eller häktad kan du ansöka om ersättning hos Justitiekanslern (JK).

Den lag som reglerar rätten till ersättning vid anhållande eller häktning är lagen om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder. Om du varit anhållen mer än 24 timmar i sträck, eller häktad, och förundersökningen avslutats utan att åtal har väckts (eller du blivit frikänd av domstol) kan du få ersättning för lidande, förlorad arbetsförtjänst, intrång i näringsverksamhet och utgifter (7 §). Det krävs däremot att du varit frihetsberövad för att du ska ha möjlighet till ersättning. Endast det faktum att du varit misstänkt gör dig tyvärr inte ersättningsberättigad. För att läsa mer om hur du ansöker om ersättning hänvisar jag till JK:s hemsida för mer information.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare