FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt24/01/2022

Kan jag få ersättning för att ha blivit felaktigt dömd i tingsrätten?

Hejsan, jag har blivit felaktigt dömd av tingsrätten. Efter en överklagelse bestämde hovsrätten att inte dömma mig och nu tänkte jag fråga om jag kan få skadestånd för det? Jag har varit under psykisk stress i ca ett år pga anklagelsen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad tråkigt att höra att du har blivit felaktigt dömd.

Den lag som reglerar rätten till ersättning vid anhållande eller häktning är lagen om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder.

Kan du få ersättning?
Om du i samband med misstanke för brott varit anhållen eller häktad i minst 24 timmar i sträck och du har fått en friande dom, så kan du ansöka om ersättning hos Justitiekanslern (se 2 §). Du kan då få ersättning för lidande, förlorad arbetsförtjänst, intrång i näringsverksamhet och utgifter (se 7 §). Det krävs dock att skadan är en direkt följd av själva frihetsberövandet.

Det finns ingen motsvarighet till lagen som gäller ersättning för de fall du inte varit frihetsberövad. Du kan alltså inte få ersättning för sådana skador som har uppstått på grund av brotts­miss­tanken som sådan, brottsutredningen eller andra moment i det rättsliga förfarandet.

Sammantaget
Eftersom det inte framgår av din fråga om du har varit frihetsberövad eller inte så kan jag tyvärr inte göra en närmare bedömning än såhär. Du kan alltså ansöka om ersättning hos Justitiekanslern om du har varit frihetsberövad. Har du inte varit det, så har du tyvärr ingen rätt till ersättning även fast du upplevt psykisk stress på grund av själva brottsmisstanken.

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare