FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/10/2018

Kan jag få ersättning för ärr?

Om jag åker på en klassresa och skadar min smal ben och syr, och inte känner mig bekväm med ärret. Kan jag få skadestånd

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att få svar på din fråga så får vi bland annat gå in i Skadeståndslagen (SKL). Jag kommer i mitt svar att börja med utgå ifrån att skadan var ett resultat av en olycka. Jag kommer även sedan att gå in på vad som gäller om det istället var någon annan som med flit orsakade dig skadan.

Du kan kanske få ut ersättning genom din sjuk- och olycksfallsförsäkring

Du kan möjligtvis kanske få ersättning från din sjuk- och olycksfallsförsäkring, då från en del sjuk- och olycksfallsförsäkringar ersätter skador som har orsakats av en olycka. Jag kan dock inte svara på hur stor ersättningen skulle kunna tänkas vara, då det t.ex. beror på vilken försäkring du har, ärrets storlek och vart ärret sitter.

Du måste dessutom ha varit försäkrad under tidpunkten då olyckan inträffade. Det är också ett vanligt krav från försäkringsbolaget sida att du som har skadat dig ska ha uppsökt en läkare och fått skadan dokumenterad, vilket jag uppfattar det som att du eventuellt kan ha gjort då du har sytt skadan. Att tänka på är även att det är vanligt att försäkringsbolag har preskriptionstider, vilket innebär att du måste anmäla skadan till ditt försäkringsbolag inom en viss tid för att du ska ha rätt till ersättning. Jag rekommenderar dig med andra ord att kontakta ditt försäkringsbolag och höra med dem vad som gäller i ditt fall.

Om någon avsiktligen eller genom vårdslöshet har skadat dig så kan du ha rätt till skadestånd

Utfallet blir dock annorlunda om det var någon som avsiktligen eller på grund av vårdslöshet orsakat dig skadan. Den personen ska isåfall ersätta dig för detta (SKL 2 kap 1 §). Ersättning för bl.a. sjukvårdskostnader, inkomstförlust, fysiskt och psykiskt lidande som är av både övergående och bestående karaktär (som t.ex. ärr), är exempel på vad du kan få skadestånd för (SKL 5 kap 1 §). Detta gäller dock som sagt inte om det endast var en ren olycka.

Sammanfattning och råd

Förutsatt att det var en olycka som orsakade skadan (och därmed ärret), så kan du möjligtvis få ut ersättning från en eventuell sjuk- och olycksfallsförsäkring. Jag rekommenderar dig här att ta kontakt med ditt försäkringsbolag för att se vad som gäller.

Om det däremot är någon som avsiktligen eller genom vårdslöshet har agerat så att du fick skadan, så kan denne personen vara skyldig att ersätta dig för detta i form av ett skadestånd. Om så är fallet så kan du t.ex. kontakta våra duktiga jurister på info@lawline.se för att få mer hjälp i ärendet. Det går givetvis jättebra att ställa en ny fråga likaså, om du hellre skulle vilja det.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare