FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/12/2020

Kan jag få ensam vårdnad?

Jag och min företetts har två små barn ihop och har gemensam vårdnad. Den ena är 11 månader, den andra är 4 år.

När den äldre dottern var ett år var jag tvungen att flytta pga att pappan till flickorna har alkoholproblem. Han dricker större mängder starksprit varje dag även om han skall till jobbet dagen efter. Detta resulterade till stora bråk. Han är även aggressiv och har förr gått en kurs i anger management. När vi hade ett barn så blev det en rättslig process då jag inte kände mig trygg att lämna min flicka till honom. I processen fick vi delta i samarbetsavtal och det gick så oss bra att jag blev gravid igen. Då hade han lovat att inte dricka och vara oansvarig. Han vill flytta ihop för att underlätta vardagen men jag trivdes som särbos. Efter en tid kontaktar en kvinna mig, det visar sig att han har levt ett dubbelliv och varit med henne samtidigt som med mig. Hon bekräftar att han dricker sig berusad varje dag framför barnen, att min stora inte knappt får någon mat, en risifrutti om dagen. Han är dålig på att byta blöja och min minsta kan ligga i samma smutsiga blöja i fler timmar, den stora byter han inte kläder på heller. Jag har flera gånger upptäckt att hon har haft på sig samma trosor som då jag lämnade henne. Jag fick även reda på att han kan reta den stor flickan och kall henne fula ord. Jag vill verkligen inte lämna mina flickor till honom, det gör ont i mitt hjärta. Den "stora" flickan vill absolut inte träffa honom heller. Kan jag få ensam vårdnad?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det anses förenlig med barnets bästa att ha en nära och god kontakt med båda sina föräldrar (6 kap. 2 a § föräldrabalken). Båda föräldrarna ska som utgångspunkt uppmuntra barnet till en kontakt med den andra föräldern och inte försöka påverka barnet att inte vilja träffa den andra föräldern.

Om du anser att den andra föräldern brister i vårdnaden om barnet och därför gör sig olämplig som vårdnadshavaren kan du via domstol försöka få en ändring i vårdnaden (6 kap. 5 § föräldrabalken). Att en förälder missbrukar tyder på att denne inte är lämplig som vårdnadshavare (6 kap. 7 § föräldrabalken). Samtidigt kan du göra dig skyldig till umgängessabotage om du utan en godtagbar anledning medvetet undanhåller barnen från den andra föräldern.

Om du anser att den andra föräldern inte är lämplig som vårdnadshavare bör du vända dig till rätten för att försöka få till en ändring av vårdnaden. Aspekter som missbruk och bristande omsorg av barnet hos en förälder pekar på att vårdnaden bör ändras. Domstolen kommer vid ett avgörande av vårdnadsfrågan ta hänsyn till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad. Din äldsta dotters vilja att inte träffa pappan kommer tas i beaktande men inte väga alltför tungt med tanke på hennes unga ålder (6 kap. 2 a § 3 st. föräldrabalken).

Hoppas att du fick svar på fråga!

Victoria RuzbarskyRådgivare