Kan jag få böter när jag inte visste att jag hade köpt fel biljett?

Hej, Jag fick böter när jag åkte med sl. Jag hade studentmånadakort men tydligen måste jag plugga minst 75% för att få det, vilket jag inte gör. Hade ingen aning om detta. Kontrollanterna stod precis innanför biljettdörrarna så jag var fullt medveten om att jag skulle bli kontrollerad och gick rakt mot dem. Hade alltså inte heller åkt med tåget än. Försökt överklaga med de säger att jag gjort fel även om jag inte visste. Kan de verkligen göra så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad du kan göra då du fått en böter när du skulle åka med ett tåg. Du hade köpt en studentbiljett men visste inte om villkoren för att få köpa en biljett med studentrabatt.

Tillämpliga regler

Då man köper en biljett av ett företag ingår man ett avtal med företaget. Det blir således en avtalsrättslig fråga, varför avtalslagen (AvtL) blir tillämplig. Avtal är bindande (1 § AvtL). Med andra ord godkänner du då avtalsvillkoren som företaget har ställt upp.

Det framgår att företaget har uppställt vissa krav för att en student ska få studentrabatt. Detta är bland annat att personen ska studera minst 75% och kunna visa upp id-kort samt giltig studentlegitimation. Genom att köpa en studentrabatterad biljett godkänner man således att man har möjlighet att visa upp detta. Enligt företagets allmänna köp- och resevillkor framgår det att resenären ska ha en biljett som gäller under hela resan, vilket även gäller då en resenär befinner sig på deras område utan att resa. Detta gäller alltså inom deras “spärrlinje”.

Sammanfattningsvis gäller tyvärr reglerna trots att du inte var medveten om dessa krav för att få köpa en studentbiljett. Om du anser att företaget har agerat fel bör du kontakta deras kundtjänst. Om det inte löser sig genom att kontakta kundtjänsten går det att överklaga till ARN (allmänna reklamationsnämnden) som hjälper till i tvister mellan privatpersoner och företag.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare