FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/12/2017

Kan jag få böta för samma brott igen?

Hejsan! Jag är tidigare dömd för ringa narkotikabrott för cirka 1 år sedan, men fick åtalsunderlåtelse och blev dömd till 6 veckors pissprov och inga böter. Nu är jag 18 år och rökte lite cannabis på fest 2 dagar sen och idag tog polisen mig och min kompis då han skulle röka men ej jag och vi fick kissa. Jag kommer säkert visa positivt, men min fråga är. Kommer jag pga av åtalsunderlåtelsen få böta för det tidigare brottet och blir påföljden av det nya positiva testet värre om man hävdar sin oskuld inför polisen? Jag sa till dem att jag inte hade rökt på ett år, men fick fortfarande kissa.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

En åtalsunderlåtelse innebär att brottet utreds, men utan att det blir något åtal eller rättegång. Åtalsunderlåtelse har samma verkan som en dom, och eftersom en person inte kan bli dömd två gånger för ett brott kan du inte åläggas någon ny påföljd för det gamla brottet, Rättegångsbalken 30 kap 9 §. Vidare påverkar inte det faktum att du hävdar din oskuld inför polisen påföljden av den nya brottet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Annie KarlssonRådgivare