FrågaPROCESSRÄTTDomstol20/10/2021

Kan jag dra tillbaka mitt erkännande för ett trafikbrott?

Kan man återkalla sin erkännande att man körde mot rött ljus?tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawine med din fråga!

Din fråga berör ett erkännande, regler kring hur ett erkännande ska hanteras regleras i rättegångsbalken (RB).

Eftersom rättegångsbalken har regler om både brottmål och tvistemål är det först viktigt att avgöra vilka regler som skall tillämpas. Att köra mot rött ljus är ett trafikbrott, vilket räknas som brottmål.

Är ett erkännande bindande?

Ett erkännande i ett brottmål är inte bindande för domstolen. Att det inte är bindande innebär att domstolen inte kan fälla dig för brottet bara för att du erkänner det. Du har rätt till att återkalla ditt erkännande enligt 35 kap. 5 § rättegångsbalken.

Att du återkallar ditt erkännande kan dock påverka domstolen. De kan i sin bedömning ta med att du tidigare under processen erkänt brottet, men det faktumet att du tidigare i processen erkänt brottet är troligtvis inte tillräckligt för att du skall fällas utan annan bevisning i övrigt.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare