FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/03/2015

Kan jag dra min 12-åriga syster som inte vill flytta inför rätta?

Hej! Jag har en 12-årig syster som vägrar flytta till Vietnam med våra föräldrar för att bo där permanent. Jag undrar om det är lönt att vi tar upp det här till rätten, då hon fortfarande är omyndig och därmed är under vårdnaden av våra föräldrar. Går det inte att överklaga domen om det ogillas då barnens rätt ska komma före?

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Dina föräldrar har vårdnad över din syster. Eftersom de är överens om att ni ska flytta är det deras beslut som gäller. Det är i första hand vårdnadshavarna, dina föräldrar, som beslutar vad barnets bästa är. I rätten tas frågan om barnets bästa upp främst vid vårdnadstvister då föräldrarna är oense, eller när föräldrarna i vissa andra fall anses vara olämpliga vårdnadshavare.

Vid svåra konflikter inom familjen vänder man sig bäst till socialförvaltningen i er kommun.

Vänliga hälsningar,

Peter HolmerRådgivare