FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/01/2019

Kan jag dömas för något straff för att ha gett en ordningsvakt en lavett i ansiktet?

Hej! Jag är 20 år och i helgen blev jag fysiskt utsatt av en ordningsvakt. Jag stod lugnt och skulle ringa min vän som var inne på en klubb när han bestämde sig för att bli fysisk och ta bort mig från platsen. Jag var helt oskyldig till att göra något som skulle utsätta mig eller andra för fara. Därför blev jag rädd och aggressiv när han tog tag i mig och tog mina händer bakom min rygg. Efter att jag blev aggressiv blev han ännu mer aggressiv och jag gav honom en lavett i ansiktet. Jag är aldrig tidigare dömd och skulle aldrig göra något oprovocerat. Kan de gå vidare med detta och isf döma mig till något straff?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar om du kan dömas till något straff för att du gav en ordningsvakt på en klubb en lavett i ansiktet. Regler om detta finns i Brottsbalken (BrB).

Att ge en ordningsvakt en lavett i ansiktet kan vara våld mot tjänsteman
Om klubben eller ordningsvakten polisanmäler händelsen kan du absolut bli åtalad, vilket betyder att en domstol kommer pröva om du ska dömas och straffas för brott. Att du har gett ordningsvakten en lavett i ansiktet kan bedömas som brottet våld mot tjänsteman. Straffet för detta är böter eller fängelse i högst två år (BrB 17 kap. 1 §).

Om du döms borde straffet enligt min bedömning bli ganska låga böter
Exakt vilket straff du skulle få är det bara en domstolen som kan besluta. Domarna kommer då ta hänsyn till vem du är, att du är ung och tidigare ostraffad samt den specifika brottssituationen. Om de kommer fram till att ordningsvakten blev fysisk mot dig utan anledning och att din lavett därför var försvarlig finns det en möjlighet att du inte döms för något brott.

Enligt min bedömning borde du få böter om du döms för våld mot tjänsteman, med tanke på att det endast var fråga om en lavett. Detta skulle betyda att du i ett visst antal dagar får betala ett visst belopp till staten (BrB 25 kap. 2 §). Hur många dagar det blir beror på hur allvarligt brottet är, men lägst 30 och högst 150 dagar. Enligt min bedömning och utifrån det lilla du berättat om situationen är brottet inte av allvarlig karaktär. Du är dessutom relativt ung och har inte tidigare dömts för brott, varför det enligt mig borde bli ganska låga böter. Kanske mellan 30 och 60 dagar. Hur stort beloppet blir beror på din inkomst och ska vara mellan 50 och 1 000 kronor. Om du inte har någon inkomst blir det alltså 50 kronor per dag. Har du en månadsinkomst på ca 20 000 kronor borde bötesbeloppet bli ca 200 kronor om dagen.

Sammanfattning
- Klubben och ordningsvakten kan välja att polisanmäla dig och då kan det gå vidare till domstol.
- Om du döms för brottet våld mot tjänsteman borde du enligt min bedömning straffas med böter.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma och ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare