Kan jag bli uppsagd från min andrahandsbostad om ägaren säljer den

Hej,

Vi hyr idag en bostadsrätt i andra hand. Vi har skrivit ett avtal med bostadsrättsinnehavaren om en ömsesidig uppsägningstid på två månader. Nu ska bostaden säljas varpå vi blir oroliga att personen som äger bostaden kan överlåta den till köparen utan att ta hänsyn till vår uppsägningstid så att vi blir tvungna att flytta på kort varsel. Kan det bli så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du skriver har ni ett skriftligt avtal, och ni bor i lägenheten. Det ger er samma rätt mot den nya ägaren av lägenheten gällande andrahandsavtalet, se 7:13 jordabalken.

Andrahandsuthyrning av bostadsrätt

Den som hyr ut en bostadsrätt i andrahand ska ha samtycke från bostadsrättsföreningen enligt 7:10 bostadsrättslagen.

Nyttjanderätt av bostad

Om ni vid tillfället för överenskommelsen om andrahandsuthyrningen även skrev in er hos inskrivningsmyndigheten, kommer den nya ägaren känna till att ni hyr bostaden. Då kan den nya ägaren inte göra er rättighet ogiltig, se 7:14 jordabalken. Även om ni inte har gjort en inskrivning har ni som ovan nämnt samma rätt mot den nya ägaren som den nu säljande ägaren enligt 7:13 jordabalken.

Sammanfattning

Du har enligt ditt avtal rätt till två månaders uppsägningstid. Skulle en ny ägare tillträda gäller samma avtal. Troligtvis blir du då uppsagd vid köpets genomförande. Då har du fortfarande två månader på dig. En rimlig utgång är att ni blir uppsagda vid försäljningen, och sedan bor kvar till den nya ägaren tillträder, förutsatt att tillträdet sker senare än två månader från köpet. Det kan vara en god idé att läsa ditt avtal noga. Behöver du hjälp med att tolka avtalet och de regler som gäller vid andrahandsuthyrning, överlåtelse av bostadsrätt med mera är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare