FrågaFAMILJERÄTTGod man15/08/2018

Kan jag bli tvingad till god man av min doktor?

Hej kan jag bli tvingad till god man eller förvaltare av min dr?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En god man/förvaltare utses av tingsrätten och inte utav doktorer. Detta kan ske efter att man själv eller någon anhörig ansöker om god man/förvaltare. I vissa fall kan även kommunens överförmyndare skicka in en ansökan. Oavsett vem som än skickar in ansökan så är svaret på din fråga nej, det är tingsrätten som utser god man/förvaltare. Du kan läsa mer om det på Sveriges domstolars hemsida här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jesper ForsgrenRådgivare