Kan jag bli skyldig att betala pengar för att ha sett på porr?

Hej,

Jag har hyrt ett hem och kollat på pornografi på nätet två ,tre gånger (under tre års tid, jag hade blivit våldtagen och behövde få en känsla för sex igen). Det verkar som att mina hyresvärdar har anmält mig och anser att jag ska betala dem för det. Varför ska dem få pengar för det och vad är det som gäller? Hur mycket kan det handla om? Går inte pengarna till staten?

Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att säga att jag beklagar det som du har gått igenom, och att jag ska försöka hjälpa dig så långt som jag kan. För att besvara din fråga så får vi gå in i Brottsbalken (BrB) och kika.

Det är inte olagligt att se på porr, med vissa undantag

Det är först och främst inte olagligt att titta på pornografi, så länge det du inte ser på pornografiskt material innehållande barn under 18 år. Alla former av barnpornografi är nämligen förbjudna i Sverige (BrB 16 kap 10 a §). Det skulle kanske däremot kunna vara på tal om sexuellt ofredande, om du exempelvis onanerat och tittat på porr i dina hyresvärdars närhet (och de inte samtyckt till detta) (BrB 6 kap 10 §).

Kom dock ihåg att frågor om exempelvis skadestånd (förutsatt att det skulle bli aktuellt med något sådan) normalt prövas i en domstol, och att du inte ska betala något till dina hyresvärdar utan att det finns något ordentligt rättsligt stöd till det. Enbart det faktum att du privat har sett på porr (som ej är barnpornografibrott) borde nämligen inte vara skäl nog för att du skulle behöva betala någon någonting, utan det vore om det finns någon ytterligare omständighet som talar för det.

Mina råd

Jag skulle alltså råda dig till att inte betala någonting till dina hyresvärdar förrän det exempelvis kommer en dom eller ett beslut som säger att du ska göra det.

Jag hoppas att jag har kunnat hjälpa dig en bit på vägen med din fråga, och du är varmt välkommen till att ställa en ny fråga om du skulle ha några ytterligare funderingar kring det hela.

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare