Kan jag bli polisanmäld för stöld även om jag kommer tillbaka och betalar i efterhand?

hej en snabb fråga ifall jag snattar en produkt på cirka 20 kr men direkt ångrar mig och kommer tillbaka dagen efter och betalar för produkten och dom tar emot den kan dom fortfarande anmäla mig fast jag kommit tillbaka och betalt fullpris

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna bli dömd för ett brott krävs det som huvudregel att brottet är fullbordat. I vissa fall kan man även bli dömd för försök till brott, men då krävs det att det är särskilt föreskrivet i lag. Så fort ett brott har begåtts så kan brottet anmälas till polisen. En polisanmälan kan aldrig dras tillbaka.

Eftersom du redan lämnat affären med varan utan att betala så har du begått brottet ringa stöld (8 kap. 2 § brottsbalken). Eftersom du fullbordade brottet när du lämnade affären så kan brottet anmälas. Detta innebär att de kan anmäla dig även om du skulle komma tillbaka dagen efter och betalar för produkten. Man kan nämligen inte göra ett brott ogjort, men det faktum att du kommer tillbaka och betalar skulle kunna tala för ett lägre straff om du skulle bli dömd ändå. Affären har alltså möjligheten att anmäla trots att du kommer tillbaka och betalar i efterhand.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare