Kan jag bli nekad ekonomiskt bistånd på grund av att jag äger fonder?

jag undrar om socialen kan neka ekonomisk bistånd om jag har fonder. Jag är 19 år och arbetslös och fonderna har min far öppnat till mig

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår att du befinner dig i en jobbig situation där socialnämndens beslut är av största vikt. Därför ska jag försökta göra mitt bästa för att på ett bra och enkelt sätt beskriva vad som gäller.

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du om du kan bli nekad ekonomiskt bistånd på grund av att du äger fonder. För att vi ska kunna hitta svaret på din fråga måste vi titta på bestämmelserna i socialtjänstlagen (SoL).

Ett ekonomiskt bistånd ska fungera som det yttersta skyddsnätet när en person för tillfället har försörjningssvårigheter. Detta innebär att det är endast när en person har prövat alla andra alternativ till att få pengar för sin försörjning som ett ekonomiskt bistånd kan bli godkänt. På så vis är det endast den som inte själv kan tillgodose sina behov, eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt, som har rätt till ett ekonomiskt bistånd (4 kap. 1§ SoL).

En förklaring till varför det är på detta vis är för att den enskilde i första hand ska ansvara över sitt egna liv utan att staten ska blanda sig i, vilket även gäller den egna försörjningen. En annan anledning till att reglerna är tuffa kring ekonomiskt bistånd är för att det inte skall kunna gå att spara sina egna tillgångar samtidigt som man får ekonomiskt bistånd från staten.

Eftersom du har fonder, kan socialnämnden argumentera för att du har möjlighet att tillgodose dina behov utan det ekonomiska biståndet. Genom den argumentationen uppfyller du inte kraven som ställs på en person som ansöker om ekonomiskt bistånd och på denna grund kan socialnämnden neka dig ekonomiskt bistånd.

Jag hoppas nu att jag har kunnat besvara din fråga och att allt löser sig för dig! Har du fler frågor eller funderingar så hoppas jag att du hör av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Josefine BågholtRådgivare