Kan jag bli fälld för att försöka sälja ett par skor från jobbet eftersom jag inte använde dem?

Hejsan jag har under en period jobbat på ett företag, då jag behöver speciella skor så har jag alltid gått i egna skor. När jag städade hemma så hittade jag skorna som jag har fått ut av jobbet och tänkte att jag lika gärna kunde sälja dem likväl som att dem är liggande. Jobbet såg detta och hävdar att det är jobbets egendom och att dem kommer att polisanmäla mig för stöld.

Jag har kollat igenom häleriförseelse, stöld, olovligt förfogande samt ringa bedrägeri men inget kan tänkas stämma in då jag har skorna kvar.

Har dem nåt att komma med iom att jag aldrig genomförde nåt säljande?

Mvh

Lawline svarar

Hejsan!

Angående ej genomförda brott så tittar man på "försök till brott". Det är någorlunda lindrigare straff för försöksbrott. Försök till brott som är olagligt står oftast sist i varje kapitel i brottsbalken, det stadgas att "försök till stöld, m.m. döms till ansvar". Försök till häleriförseelse och ringa bedrägeri döms inte till ansvar eftersom det inte står i 9 kapitlet 11§ brottsbalken och samma gäller för försök till olovligt förfogande (8 kapitlet 12§ brottsbalken). Du kan således inte fällas för försök till dessa brottsbeskrivningar, inte heller kan du fällas för fullt genomförda brott eftersom det inte har skett.

Försök till stöld är emellertid brottsligt, men stöld förutsätter ett olovligt tillgripande vilket inte skedde i detta fall eftersom du fick skorna frivilligt. Du kan sålunda inte heller fällas för stöld.

Med vänliga hälsningar, Lawline.

Binh TranRådgivare