Kan jag bli ansvarig för annans upphovsrättsintrång och vad gäller kring eventuell ersättningsskyldighet?

Hej. Ställer nu en mer exakt fråga på ett tema jag tidigare frågat. Fick inte ut exakt det svar jag ville ha fram senast.

Så, om någon spelar in egna hobbyvideos typ filmad teater och lägger på musik (svensk och utländsk) . Det görs bara kanske 2 eller 3 dvd-kopior och det finns inget syfte att göra fler eller sprida det hela på nätet eller annat. Om då någon annan får tag i materialet och sprider det mot ägarnas vilja och kanske även utan deras vetskap, kan de som gjorde filmerna då dömas till skadestånd för brott mot upphovsrätt? Hur stora skadestånd talar vi om isåfall?

Mvh/

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Min utgångspunkt i svaret

Jag förstår det som att någon har spelat in videofilmer med tillagd musik utan någon avsikt till offentliggörande. Två till tre dvd-kopior har framställts men ifrågavarande videor har inte framställts på annat vis, exempelvis genom uppladdning på internet. Härvid har jag uppfattat två frågor: dels om framställaren kan göra sig skyldig till upphovsrättsintrång om en annan person kommer över framställda videor och olovligen sprider dessa, dels vad som gäller kring ersättningsskyldighet. I den följande bedömningen kommer jag först besvara vad som allmänt sett utgör ett intrång; sedan kommer jag att besvara vad som gäller kring framställarens ansvar för att sltutligen klargöra omständigheterna kring ersättning vid upphovsrättsintrång. Jag kommer besvara frågan relativt omfattande och utredande för att värna att du denna gång förhoppningsvis får dina funderingar besvarade. Konkreta svar på dina frågor finner du primärt under punkt 2, 3 och 4 i svaret medan punkt 1 är mer allmänt förklarande.

Eftersom frågan angår upphovsrätt är lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL) tillämplig.

1. Förutsättningar för ersättning - upphovsrättsskydd och upphovsrättsintrång

En förutsättning för att ersättning ska utgå är att ett intrång i upphovsrätten har skett, vilket i sin tur förutsätter att upphovsrättsligt skydd föreligger. Det går inte på förhand att avgöra om något är upphovsrättsligt skyddat, utan detta fastslås först vid en eventuell domstolstvist. Det är den påstådde upphovsrättshavaren som ska bevisa att kraven för skydd är uppfyllda.

Krav för upphovsrättsligt skydd

För att upphovsrättsligt skydd ska föreligga krävs att det som ska skyddas uppnår vad som kallas för verkshöjd, det vill säga viss mån av originalitet (1 § URL). EU-domstolen har definierat originalitet som att verket ska vara ett uttryck för upphovsmannens egna intellektuella skapelse (Mål C-5/08). Detta kan även beskrivas som att skapandet ska ha tillåtit fria och kreativa val (Mål C-145/10 p). Det är sannolikt att musiken (svensk och utländsk) samt teatern utgör upphovsrättsligt skyddade verk. Oavsett om dina hobby-videor i sin tur utgör upphovsrättsligt skyddat påverkar inte huruvida intrång kan anses vara för handen. Det upphovsrättsliga skyddet upphör att gälla 70 år efter upphovsmannens död (43 § URL). Om upphovsmannen inte är känd gäller istället att skyddet upphör 70 år efter det år då verket skapades (44 § URL). Har skyddet upphört kan intrång inte föreligga.

Intrång i upphovsrätten

Förutsatt att teatern och musiken anses utgöra upphovsrättsligt skyddade verk (1 § URL) så råder en ensamrätt för upphovsrättshavaren att framställa exemplar av verket eller att göra det tillgängligt för allmänheten (2 § URL). Att någon olovlig sprider exemplar, överför verket för spridning på internet eller skapar nya DVD-skivor utgör som huvudregel därmed intrång. Vad som bör beaktas är att det enbart är den person som vidtar en olovlig åtgärd som begår ett upphovsrättsligt intrång (53 § första stycket URL). I ditt fall är framställaren således inte ansvarig om denne genom skapandet och framställandet av videorna inte själv begår ett upphovsrättsligt intrång. Att någon annan kommer över dina videor och i sin tur begår ett intrång ska inte påverka din situation. Ett intrång i detta fall skulle kunna bestå i att personen i fråga:

* framställer exemplar (2 § första och andra stycket URL), exempelvis genom att bränna ytterligare DVD-skivor med videon inklusive musik.

* överför verket till allmänheten (2 § tredje stycket 1p. URL). Detta är exempelvis fallet om det olovligen överförs och sprids via internet. Att något tillkommer allmänheten innebär enligt EU-domstolen att en inte obetydlig mängd personer tar del av verket (C-306/05).

* fysiskt framför verket offentligt (2 § tredje stycket 2p. URL). Med offentligt avses att framförandet sker inför en på plats närvarande mängd personer som inte tillhör en mindre, sluten grupp (jfr Högsta domstolens resonemang i rättsfallet NJA 1988 s.715.

* sprider exemplaret genom försäljning, utlåning eller på annat liknande vis (2 § tredje stycket 4p. URL).

* inte namnger upphovsmannen till teatern eller musiken (3 § första stycket).

2. Kan de som gjorde filmerna dömas till skadestånd för brott mot upphovsrätt?

Framställandet av ifrågavarande DVD-filmer har sannolikt inneburit exemplarframställning av upphovsrättsligt skyddat material. Som huvudregel är detta otillåtet (2 § första och andra stycket URL), men undantagsvis tillåts dock viss framställning för privat bruk. För privat bruk är det tillåtet att framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk (12 § URL). Eftersom musikaliska verk har inkluderats i framställningen måste DVD-filmerna ha framställts av innehavaren själv för att undantaget ska gälla (12 § tredje stycket 1p.).

Flertalet ytterligare undantagssituationer föreligger, men då dessa beror på specifika omständigheter blir det för omfattande att redogöra för här. Som jag förstår ditt fall bör det dock anses som att framställning skett av exemplar för privat bruk och att framställaren därmed inte gjort sig skyldig till något upphovsrättsligt intrång. Att någon annan vidtar intrångsgörande åtgärder påverkar som nämnt inte detta faktum.

Även om de som framställde DVD-filmerna inte själva har begått någon handling som i sig innebär upphovsrättsintrång är det dock möjligt att bli ansvarig för försök eller förberedelse till intrång (53 § femte stycket URL). Ansvar för detta bedöms enligt 23 kap. brottsbalken om försök, förberedelse, stämpling och medverkan till brott. I ditt beskrivna fall kommer sådant försök eller medhjälp sannolikt inte i fråga, såvida framställaren inte avsiktligen eller oaktsamt agerat för att underlätta ett intrång.

3. Ersättning vid upphovsrättsintrång

Vid upphovsrättsintrång kan ersättningsskyldighet uppkomma gentemot upphovsrättshavaren (54 § URL). Enbart den som har begått ett intrång kan bli ersättningsskyldig, varför de som framställt DVD-filmerna verkar vara fria från ansvar. Jag kommer ändock redogöra närmare för vad som gäller kring ersättning.

Angående omfattning kan ersättningen bestå i dels en fiktiv licensavgift (54 § första stycket), dels skadestånd (54 § andra stycket). Det finns ingen maxgräns för ersättningens storlek utan detta bedöms utifrån omständigheterna i det specifika fallet, varför det inte heller med säkerhet går att dra några generella slutsatser.

Fiktiv licensavgift

Fiktiv licensavgift är tänkt att motsvara ett hypotetiskt pris för företaget användande och utgår oavsett om den som begått ett intrång agerade avsiktligt eller ej. Högsta domstolen har i ett rättsfall utdömt fiktiv licensavgift om 400 kronor per utnyttjat fotografi (NJA 2010 s. 135). I ett rättsfall från Hovrätten över Skåne och Blekinge fastställdes den fiktiva licensavgifter i ett liknande fall till 500 kronor per olovligen offentliggjord bild (mål FT 2162-13). Omfattningen i ditt fall skulle motsvara en skälig bedömning av priset för användandet samt spridandet av musiken och teatern, jag kan dock inte ange någon specifik summa.

Skadestånd

Skadestånd utgår enbart då intrång sker avsiktligen eller av oaktsamhet och är tänkt att utgå fullt ut för sådan skada som ett intrång medfört (54 § andra stycket). Skadans omfattning måste bevisas av skadelidande och domstolen kan inte utdöma en högre ersättning än vad skadelidande har efterfrågat. Skadestånd kan aldrig utgå för mer än den faktiskt lidna skadan, men det syftar även till att göra det mindre lönsamt att begå olovligt intrång än att göra rätt för sig. Vid bedömning av skadestånd tas särskilt, men inte enbart, hänsyn till:

Utebliven egen vinstVinst som intrångsgöraren har gjort. Det är dock enbart skadelidandes egna förlust som är ersättningsgrundande. Intrångsgörarens vinst syftar till att fastställa upphovsrättshavarens fiktiva vinst om intrång ej skulle ha skett, det vill säga utebliven egen vinst. Skada på verkets anseende, med andra ord goodwill-förlust.Ideell skada, vilket innefattar exempelvis sådan skada som uppkommer genom att upphovsmannen inte namnges vid offentliggörande. Omfattningen av denna skada bedöms skönsmässigt.

Min bedömning av skadestånd i det fall du beskriver kan inte beröra mer än allmänna spekulationer eftersom det är så pass beroende av specifika omständigheter. Utifrån ovanstående kan du dock förhoppningsvis bättre överblicka situationen på egen hand och uppskatta ungefärliga summor.

4. Sammanfattning

Ansvar

Enbart den som begår det upphovsrättsliga intrånget kan hållas ansvarig såsom genom att bli ersättningsskyldig (53 § första stycket och 54 § första stycket URL). Den som framställt exemplar för privat bruk utan att begå intrång upplever således inga konsekvenser av att någon annan sprider dessa exemplar vidare, såvida framställaren inte medverkat till intrånget (53 § femte stycket). I ditt fall framstår det vara mindre sannolikt att DVD-framställaren skulle hållas ansvarig.

Ersättning

Ersättningen består i dels en fiktiv licensavgift, dels en skadeståndsdel (54 § URL). För att skadestånd ska bli aktuellt måste intrånget ha skett avsiktligen eller av oaktsamhet. Storleken av eventuell ersättning vid upphovsrättsintrång beror på omständigheter i det enskilda fallet och går inte att bestämt förutsäga. Ingen maxgräns råder för skadeståndets omfattning, men det är inte tänkt att ersättningen ska överskrida den skada upphovsmannen faktiskt har lidit.

Hoppas du denna gång fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Joar LindénRådgivare