FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/10/2019

Kan jag bevisa att jag är rättslig ägare till bilen?

Hej

Min före detta fru ringde och undrade om jag kunde låna henne till att köpa en bil som hon behövde för att komma till jobbet ca 3 mils körning enkel väg.på små vägar.Då hon precis fått nytt körkort var jag orolig för henne att köra varje dag på små vintervägar. Så jag beslutade att köpa en ny bil som hon kunde använda 250 000: - betalade 54000: - kontant resten på 3 år. ( slutbetald sedan ett år tillbaka) avsikten var också att hon skulle betala minst hälften av månadsavgifterna viket hon inte gjorde. Jag har betalat hela bilen varje service skatt försäkring. Nu till problemet hade skullder sen nittiotalets kris så var ej kreditvärdig så bilen skrevs på hennes son som inte har betalat en krona på bilen bara står som ägare. Han vägrar nu att skriva över bilen på mig. Kan redovisa var enda kostnad är betalda från mitt konto. Även bilförsäljaren vet omständigheterna även andra personer vet på vilka villkor bilen köptes.tyvärr inget skrftligt avtal. Sonen har även en egen bil. Är jag helt rättslös eller kan jag vinna denna tvist olja hur skall jag gå till väga. Både sonen och min före detta fru har under denna tid inte haft ekonomi för att köpa denna bil. Tacksam för svar

MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du avtalat med din före detta fru om att hon kunde använda din bil, men att du fortfarande skulle äga den. Jag förstår det som att du därmed äger bilen men att den är skriven på din före detta frus son och att du inte har den i din besittning.

Vem äger bilen?

Bara för att någon är skriven på en bil betyder det inte att den personen rent rättsligt äger bilen. Detta beror på att det inte görs någon rättslig prövning när en bil skrivs på en person. Vem som äger bilen rättsligt avgörs i slutändan av domstolen.

Jag förstår det som att du är den rättsliga ägaren till bilen och att du låtit din före detta fru använda den och att hennes son skrivits på bilen, men att du fortfarande skulle vara ägare till bilen. Om detta stämmer är det du som rent rättsligt äger bilen, oavsett om sonen är skriven på den. Frågan blir dock om du kan bevisa att du är den rättsliga ägaren till bilen.

Vilka möjligheter har du?

Även om den som är skriven på bilen inte behöver vara den rättsliga ägaren till den så ses det som en indikator på vem som äger den. Det faktum att din före detta frus son är skriven på den är alltså något som indikerar att han är bilens rättsliga ägare. En annan indikator på vem som äger bilen är den som har bilen i sin besittning. Jag förstår det som att du inte har bilen i din besittning, men om du skulle ha det ses detta som en indikator på att du är dess ägare.

Frågan är vilka möjligheter du har att bevisa att du är ägare till bilen? Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga, men problemet är att det oftast är svårare att bevisa muntliga avtal. Om du har några möjligheter att bevisa att ni träffat ett muntligt avtal om att du är bilens ägare skulle det vara en indikator på att du är ägaren.

Att du faktiskt har betalat för och köpt bilen och även betalat bilens service/skatt/försäkring ses som en indikator på att du är bilens rättsliga ägare. Detta är alltså något som talar till din fördel.

Slutligen handlar det alltså om vilka möjligheter du har att bevisa att du är bilens rättsliga ägare. Det som talar mot dig är att du inte är skriven på bilen och att du, som jag förstår det, inte har den i din besittning. Det som talar för dig är att du köpt och betalat bilen och även dess service/skatt/försäkring.

Vad bör du göra nu?

Trots att din före detta frus son är skriven på bilen kan du vara dess rättsliga ägare. Frågan är bara om du kan bevisa att du är det. Eftersom du inte har bilen i din besittning och inte heller är skriven på den ses detta som indikatorer på att du inte äger bilen. För att visa att du trots detta är bilens rättsliga ägare måste du alltså kunna motbevisa detta.

I första hand bör du försöka höra av dig till din före detta fru och hennes son igen och säga att du kräver att få tillbaka bilen och skrivas på den eftersom du äger den och att du annars kommer ta ärendet vidare till domstol. Om de trots detta vägrar att ge bilen till dig och låta dig skrivas på den är din nästa möjlighet att ta ärendet vidare till domstol.

Den som förlorar en tvist i domstol brukar få betala både sina egna och motpartens rättegångskostnader. Att tvista i domstol kan alltså komma att bli dyrt och jag rekommenderar dig därför starkt att ta kontakt med en jurist som kan se över ditt ärende och bedöma dina chanser att vinna en domstolstvist. Det är svårt för mig att uttala mig om detta då jag inte känner till alla uppgifter kring ditt fall. Exempelvis vet jag inte hur goda bevismöjligheter du har för att styrka att du är ägare till bilen. Det som kommer bli avgörande för dig är ifall du kan bevisa att du är ägare till bilen och det är därför jag råder dig att kontakta en jurist som kan bedöma dina möjligheter till detta. Ifall du är intresserad av att anlita en jurist kan Lawlines juristbyrå hjälpa dig med detta. I sådana fall är det bara att höra av sig till mig på axel.bellander@lawline.se så återkommer jag med en offert. Om du skulle ha övriga frågor eller funderingar kan du också höra av dig till mig där.

Hoppas mitt svar varit till hjälp för dig!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare