Kan jag bestrida en parkeringsbot, då jag betalade men glömde placera biljetten i bilrutan?

Hade glömt att lägga parkeringsbiljetten i bilrutan.Har kvar biljetten,kan jag få boten makulerad?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vad gäller?
Du finner reglerna om felparkering i Lagen om felparkeringsavgift. När man parkeringar på en parkeringsplats utför man en konkludent handling. En konkludent handling innebär att man accepterar parkeringsbolagets parkeringsregler genom att ställa bilen på parkeringsplatsen. Utgångspunkten är att parkeringsbiljetten blir giltig när den placeras på föreskrivet sätt, dvs placeras väll synlig i framrutan.

Överklaga till parkeringsbolaget
Du bestrider parkeringsboten hos det bolag som utfärdat den. Vanligtvis finns det formulär för överklagan på parkeringsbolagets hemsida.

Överklaga till polisen
Efter att man överklagat p-bötern till parkeringsbolaget kan man driva vidare ärendet till polisen genom att göra en skriftlig överklagan, (blankett för överklagan). Du ska skicka din överklagan till den polismyndighet som finns i det län där parkeringsboten utfärdades, (adress). Glöm inte att du fortfarande måste betala parkeringsboten när du överklagar för att inte riskera bli skyldig förseningsavgifter om din överklagan skulle ogillas.

Min bedömning
Min bedömning är att varken parkeringsbolaget eller polisen kommer makulera din böter då du inte placerat biljetten enligt föreskrifterna, trots att du betalat den.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare