FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 28/02/2019

Kan jag begära ut mail mellan mina chefer?

Hej,

Fråga ang oegentligheter, kränkande särbehandling, på Svenska Kraftnät i Sundbyberg.

Kan man ha rätt till kopior på mail mellan HR-chef och "avd.-chef och mellanchef" när man misstänker att innehållet kan avslöja saker som är att betrakta som kränkande särbehandling av anställd. Det jag känner till är att den anställde fick det "sämre" efter det att en mellanchefen haft ett möte med HR-chefen.

Den kränkande särbehandlingen har pågått sedan hösten 2015... -han tvingades bort från sin tjänst m.h.a. Knowit AB som gjort en anketundersökning där man frågade utvalda personer om "problem" som inte fanns.

Avd-chef har medgett att Knowits undersökning inte gick rätt till.. Fram tills idag har man plockat bort nästan alla andra arb.-uppgifter som han hade.

Facket gör inget, facket centralt säger att detta ska lösas på arb.-platsen, men facket lokalt törs inte göra något då dom vet att då riskerar dom att utsättas av samma särbehandling....

Är det lönt att vända sig till Förvaltningsrätten??

Lawline svarar

Hej!

Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det blir ett kort svar här: Nej, det kan du inte. Mail mellan din HR-chef och mellanchefen är inga offentliga handlingar. Hade du jobbat på kommun eller landsting hade det varit en annan sak, då lyder de under offentlighetsprincipen.

Fredrik JonssonRådgivare