Kan jag begära uppskov på minst 500 000 kr reavinst?

Hej jag ska separera och min sambo bor kvar i huset. Min reavinst kommer att bli minst 500 000. Kan jag begära uppskov på det? Jag har köpt ett ett radhus som jag ska bo i.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor beträffande uppskov kan med fördel ställas till Skatteverket. Upplysningen är kostnadsfri och de lagtekniska frågor som aktualiseras vid uppskov av reavinst är handläggarna på Skatteverket vana att svara på. Du hittar kontaktuppgifter på www.skatteverket.se.

Som utgångspunkt måste ett antal förutsättningar vara uppfyllda för att du ska kunna få uppskov. Dessa är följande:
- Uppskovsbeloppet ska vara minst 50 000 kronor.
- Bostaden du säljer ska vara en privatbostadsfastighet eller en privatbostadsrätt som har varit din permanentbostad. Med permanentbostad menar man en bostad som man bott i minst ett år före försäljningen, eller minst tre av de fem senaste åren.
- Du måste ha köpt en ny bostad av ett visst slag och bosatt dig i din nya bostad inom en viss tid. Bostäder som kvalificerar är t.ex. småhus, bostadsrätt etc.
- Den gamla och/eller den nya bostaden ska ligga i Sverige eller i ett annat EES-land.

Du måste också räkna ut ditt takbelopp. Takbeloppet motsvarar den summa som du maximalt kan begära uppskov på. Just nu är takbeloppet 1 450 000 kr, vilket innebär att ditt takbelopp är 725 000kr (eftersom du ägde halva bostaden). Du kan alltså inte begära uppskov på mer än detta belopp.

Jag rekommenderar att du kontaktar Skatteverket för att få klarhet i vad som gäller i just ditt fall. Men som det ser ut rent spontant verkar det inte vara några problem.

Vänliga hälsningar,

Peter HolmerRådgivare