Kan jag begära skadestånd för att min skola har stängt ner?

Hej! Jag gick nyligen ut årskurs 2 i gymnasiet, och ska börja 3an efter sommaren. För några dagar sedan fick jag via media reda på att skolan har stängts av skolinspektionen, och får senare också informationen av skolan att målet ska överklagas men att vi som elever ska söka efter en ny skola via vår hemkommun.

Jag undrar därför om jag kan kräva något skadestånd av skolan efter allt detta.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, undrar du om det är möjligt att begära skadestånd för att du som elev uppmanas att söka efter en annan gymnasieskola eftersom din nuvarande har stängts av skolinspektionen.

För att kunna kräva skadestånd krävs att du har lidit en skada, antingen en sakskada (5 kap. 7§ skadeståndslagen) eller en personskada (5 kap. 1§ skadeståndslagen).

Om du exempelvis blir av med skolarbete som inte har hunnit betygsättas, har du lidit sakskada till följd av informationen som gått förlorad i ditt arbete. Om du å andra sidan blivit psykiskt traumatiserad av att skolan har stängt och på grund av detta fått fysiska besvär, exempelvis svårt att sova på nätterna, så har du lidit en personskada.

Eftersom skolinspektionen stängt skolan, säkerligen på grund av att den inte uppnår vissa grundläggande kriterier för eleverna, skulle jag se att dina chanser att begära skadestånd är små, om anledningen till varför du begär skadestånd är för att det är jobbigt att byta skola till hösten - du har nämligen inte lidit någon sak- eller personskada i det fallet.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare