Kan jag begära att min hyresvärd redovisar min elförbrukning?

Hej. Jag hyr idag en hobbyverkstad där jag håller på med mina bilar ibland på kvällar och helger. Lokalen är avdelad och totalt är vi tre som hyr en lokal var. Hyresvärden hävdar att jag ska betala el enligt ett schablon värde som baseras på ytan på lokalen, likaså gäller de andra två som hyr dom andra lokalerna. Vi delar på förbrukningen efter enbart yta, ej efter vad man använt eller efter hur länge man varit där. Hade kunnat förstå om det fanns uppvärmning i lokalen, vilket det inte gör. En kille som hyr befinner sig där ungefär lika mycket som jag, har mindre lokal men får ändå väldigt höga elkostnader. Den som hyr den andra lokalen vet jag inget om, ej heller storleken på lokalen, men dom är 3 som jobbar där på vardagar och helger. Förra månaden var jag där väldigt lite men fick en hemmagjord faktura av hyresvärden på 1400.- för el. Går detta rätt till? Kan jag begära att hyresvärden redovisar ursprungsfakturan och hur han räknar på detta? Kan jag kräva att han installerar elmätare till samtliga hyresgäster och i så fall, vem kommer få stå för den kostnaden? Bör tilläggas att i mitt hyreskontrakt står "el ingår ej", mer än så står det inte. Bör jag betala eller gör jag något dumt om jag struntar i det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, undrar du ifall du bör betala en från hyresvärden hemmagjord faktura vad avser el i lokalen som du hyr, samt om beloppet på elräkningen är rättsenlig eller inte.

För att på bästa sätt besvara din fråga, ska jag dela in mitt svar i 2 delar;

1. Vad avser en korrekt faktura?
Det finns inget lagstadgat formkrav på fakturor. Det är således tillåtet att skriva en faktura för hand. Om du inte betalar fakturan, kan den precis som alla andra fakturor, skickas till Kronofogden som sedan kommer kräva att du betalar den. Jag rekommenderar att du betalar fakturan och sedan överklagar den.

2. Vem ansvarar för elmätare?
Enligt (3 kap. 10§ ellagen) är det varje elnätsföretag som ansvarar för att mäta förbrukningen av el, som ska skickas ut till varje elanvändare. Det är självklart viktigt att mätningen blir rätt eftersom den är underlag för debitering av kostnad på fakturan.

3. Slutsats
Då hyresvärden bedriver en näringsverksamhet, och du är en hyresgäst och elanvändare, är det hyresvärdens skyldighet att mäta förbrukningen av el och din rättighet att ta del av underlaget för din debitering. Om detta görs felaktigt, på grund av att en elmätare saknas, och du misstänker att du betalar mer pengar än vad du borde, baserat på att du inte får tillgång till något underlag av hyresvärden, kan du vända dig till Energimarknadsbyrån för att anmäla händelsen. I samband med detta kan du även överklaga den "hemmagjorda" fakturan. Jag rekommenderar dock att du i första hand kommunicerar med din hyresvärd, som förhoppningsvis kommer redovisa din elförbrukning i fortsättningen.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare