FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag16/09/2019

Kan jag avtala bort personligt betalningsansvar?

jag har fått fråga om att vara styrelse ledamot i ett aktiebolag. Fråga Kan jag avtala bort personligt betalningsansvar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Personligt ansvar för styrelseledamöter för aktiebolag återfinns i aktiebolagslagen (ABL). Det är inte möjligt att avtala bort det personliga ansvaret. I övrigt kan erinras att personligt ansvar uppstår när det finns misstanke om att bolagets eget kapital understiger hälften av aktiekapitalet enligt 25 kap. 18 § ABL. I aktiebolagslagen beskrivs proceduren för att undvika personligt ansvar (25 kap. 13-20a § ABL). Det är först om styrelsen inte följer proceduren som styrelsen kan få personligt ansvar för bolagets skulder, vanligtvis i samband med att bolaget försätts i konkurs.

Vad man kan göra för att skydda sig som styrelseledamot är att teckna en styrelseansvarsförsäkring. Ofta finns dessa på lite större företag och försäkrar ledamöter mot personligt ansvar mot leverantörer och för eventuella rättegångskostnader. Observera att ett viktigt villkor i en sådan försäkring är att försäkringen även gäller vid konkurs. Läs mer här. Eftersom en sådan försäkring är av så stor betydelse är det ofta värt att rådgöra med en advokat eller någon annan med fördjupade kunskaper om sådana försäkringar.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare