FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/07/2020

Kan jag avstå från att slutföra avtal?

Hej! Jag jobbar på en bilfirma och gav ett bud på 130.000kr på en bil då jag haft en kund som var intresserad av bilen till det priset. Jag fick svar efter lite förhandlande att säljaren gick med på det. Jag skrev "då har vi en affär" och ringde sedan min kund som inte längre var intresserad av att göra en affär. Jag förmedlade detta till säljaren som då menar att vi har ett avtal och att jag är skyldig att betala honom dessa 130.000kr. Är jag skyldig honom pengarna eller funkar det? Har han tillräckligt med bevisning att jag gått med på en affär?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Har avtal ingåtts?

Som huvudregel inom svensk rätt gäller att avtal ska hållas (pacta sunt servanda).

Avtalet mellan dig och din kund är ett avtal mellan er två, och påverkar därmed inte avtalet mellan dig och säljaren av bilen. Säljaren har i detta fall rätt att ni har ett avtal och att du kan vara skyldig att betala givet att inget annat påverkar avtalets giltighet, vilket inte framgår av frågan.

Bevisbörda

Bevisbördan om avtal föreligger eller ej ligger på den som hävdar att avtal ingåtts. Om säljaren av bilen kan visa en konversation mellan er till exempel, så kan det vara tillräckligt för att styrka att avtal ingåtts mellan er.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare