FrågaFAMILJERÄTTGod man22/01/2019

Kan jag avsluta bankkonton själv när jag har god man?

Kan en huvudman som har god man själv utan den gode mannens vetskap avsluta sina konton i en bank?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

En god man (11 kap 4 § Föräldrabalk) ska vara någon som hjälper dig att rättshandla, och en förutsättning för att få en god man är att man samtycker till det. På så vis skiljer sig en god man från en förvaltare, som kan utses mot ens vilja. Du har fortfarande full rättshandlingsförmåga och får avsluta dina konton själv. Om din gode man behöver veta att du avslutat dina konton för att kunna hjälpa dig som vanligt kan det vara en bra idé att berätt att du har avslutat dina konton. Om du känner att du inte längre behöver hjälp av din gode man kan du själv eller du och din gode man tillsammans ansöka hos tingsrätten om att godmanskapet ska upphöra.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare