FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/04/2021

Kan jag avsäga mina rättsliga band till min mamma?

Hej jag undrar om jag kan avsäga mig mina rättsliga band till min mamma?

Och hur isåfall?

Och jag undrar också om mina ansvar för hennes tex begravning i framtiden försvinner då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag kommer att besvara din fråga i 3 olika delar:

1) Hur du kan säga upp ditt rättsliga band till din mamma (adopteras av annan)
2) Om det inte är ett alternativ, hur du kan avstå framtida arv.
3) Ditt ansvar för hennes begravning.

Hur du kan säga upp dina rättsliga band till din mamma.

Det enda sättet du kan säga upp ditt rättsliga band till din mamma är genom att adopteras av någon annan, på så sätt upphör de rättsliga banden till din mamma helt och hållet.

Om det inte är ett alternativ…

Om det inte är ett alternativ men du ändå vill få bort en del av de rättsliga banden har du en möjlighet att avtala bort din arvslott.

För möjligheterna att avstå denna får ledning sökas i ärvdabalken (ÄB).

Då du är bröstarvinge till din mamma har du arvsrätt (2 kap. 1 § ÄB). Bröstarvingar har alltid rätt till en laglott, vilket är hälften av din arvslott. (7 kap. 1 § ÄB).

Arvslotten har du möjlighet att avtala bort, men du kan endast avstå laglotten under förutsättning att skälig kompensation utgår för detta. (17 kap. 2 § ÄB). Vid bedömningen av kompensationens skälighet ska man ta hänsyn till omständigheterna vid tiden för avsägelsen. Exempel på hur kompensationen kan utgå är genom förskott på arv av pengar eller annan egendom.

Ditt ansvar för hennes begravning

Du har inget egentligt ansvar för att ordna med begravningen. Om din mamma inte efterlämnas någon som tar på sig den uppgiften har kommunen ett ansvar att ordna med begravningen (5 kap. 2 § begravningslagen).

Sammanfattningsvis

För att säga upp dina rättsliga band helt med din mamma måste du låtas adopteras av någon annan, du kan dock avtala bort viss del av ditt arv och du har inget direkt ansvar för att ordna med begravningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Olof FunkeRådgivare