Kan jag avlägsna egendom innan bouppteckning skett?

Hej!

Jag är ensam arvinge till min mamma som nyligen har gått bort. Är angelägen om att avsluta hyresavtalet på hennes lägenhet och vill därför tömma den på hennes saker omgående, trots att bouppteckningen inte har påbörjats. Är det ok att göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Kommer använda mig av ärvdabalken(ÄB) för att svara på din fråga.

Efter någon gått bort så ska det ske en bouppteckning(20 kap. 1§ ÄB). I denna bouppteckning ska det dels ingå den avlidnes tillgångar samt skulder(20 kap. 4§ ÄB). Den som sedan vårdar dödsboet eller i övrigt bäst känner till boet ska sedan lämna uppgifter om boet, dessa ska då försäkras på heder och samvete att de är riktiga(20 kap. 6§ ÄB).

Detta leder då till att ta saker ur boet innan en bouppteckning skett kan vara problematiskt och kan leda till konsekvenser. På grund av detta skulle jag avråda dig från att tömma lägenheten innan bouppteckning skett.

Hoppas detta hjälper dig!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare