Kan jag ärva om min förälder skänkt bort sin egendom?

Min far är sedan 40 år gift med en kvinna från ett utomeuropeiskt land. Han har givit villan som gåva till sin fru och gjort mig och min syster arvslösa. Frun kommer att resa tillbaka till sitt hemland när pappa lämnat oss. Kan vi på något sätt klandra denna gåva och hävda vår arvsrätt?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i Ärvdabalken (ÄB).

Det finns inga regler som hindrar er far från att skänka bort egendom under sin livstid. Han har alltså inte gjort något fel när han ger villan till sin fru.

En utgångspunkt i arvsrätten är att barn till den avlidne alltid ska ha rätt till en viss del av den avlidnes kvarlåtenskap (den egendom som finns kvar efter den avlidne). Detta gäller oavsett om den avlidne testamenterat bort egendom och i vissa fall även om egendom skänkts bort genom gåva. Det finns alltså en chans att du och din syster trots gåvan har rätt till arv (jag återkommer till det nedan). Delen ett barn har rätt till kallas laglott och är halva kvarlåtenskapen (7 kap 1 § ÄB). Eftersom du och din syster är två stycken, blir era laglotter en fjärdedel var av kvarlåtenskapen.

Nu till er fråga. Vad jag förstår är villan den enda tillgång er far har, vilket gör att han vid sin död inte efterlämnar något för er att ärva. Du och din syster har rätt att återfå en så stor del av gåvan att den täcker era laglotter, om den kan likställas med ett testamente (7 kap 4 § ÄB). Gåvan likställs med testamente om er far, när han ger gåvan till sin fru, vet att han kommer gå bort inom en relativt kort tid och har era arv i åtanke. Till exempel om han är mycket gammal eller sjuk.

Om så är fallet, läggs villan till din fars kvarlåtenskap och du och din syster har rätt till en fjärdedel var av dess värde. Om till exempel villan är värd 2 000 000 kr har ni alltså rätt till 500 000 kr var. För att ni ska få era laglotter på detta vis måste ni dock väcka talan inom ett år från det bouppteckningen efter er far avslutades (bouppteckning görs när er far gått bort och innebär att hans tillgångar och skulder sammanställs).

Om gåvan inte är att likställa med testamente så som beskrivits ovan, och er far inte har annan egendom, blir du och din syster tyvärr utan arv.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare