Kan jag ärva min sambo eller måste vi skriva ett testamente för att ärva varandra?

Min sambo och jag har varit gifta. Vi skildes 2001 och har blivit sambo igen 2007. Vi har två gemensamma vuxna barn. Om någon av oss går bort vem ärver oss? måste vi skriva något? Han står för huset och dess lån.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du om du och din sambo automatiskt ärver varandra när någon av er går bort, eller om ni måste skriva ett testamente. Nedan kommer jag först presentera vem som har rätt till arv efter er. Efter det kommer jag redovisa hur ni kan ärva varandra. Slutligen kommer jag även ge dig råd.

De lagar som vi kommer gå in och titta i är sambolagen (SamboL) och ärvdabalken (ÄB).

Vem ärver er?

Eftersom du och din sambo skiljde er för att sedan flytta ihop och leva med varandra igen, förutsätter jag att ni lever i ett parförhållande. Ni är på så sätt sambos enligt sambolagen (1§ SamboL).

En sambo har ingen automatisk rätt till arv efter sin sambo, trots gemensamma barn. Det är endast makar i ett äktenskap med gemensamma barn som får rätt att ärva varandra (3 kap 1§ ÄB).

I ert fall är det istället era barn som kommer ha rätt till arv när någon av er går bort trots att den kvarlevande sambon är vid liv (2 kap 1§ ÄB).

Hur kan ni ärva varandra?

Om ni vill ärva varandra borde ni skriva ett testamente. Testamentet är en handling som kommer att gå före bestämmelserna i lagen om att era barn skall ärva någon av er utan att den kvarlevande sambon får något arv.

Era barns arvsrätt kan dock inte helt försvinna på grund av ett testamente. De har alltid rätt till sin laglott, vilket är 50% av värdet på den egendom som den avlidne lämnar efter sig (7 kap 1§ ÄB). En sådan rätt har era barn dock endast om de begär ut sin laglott (7 kap 3§ ÄB).

Exempel:

Om ni har testamenterat bort all egendom som ni har till varandra, och era barn inte vill ha ut sin laglott, kommer testamentet efterföljas. Vilket innebär att den kvarlevande sambon ärver all egendom från den avlidne. Däremot om de begär ut sin laglott vilket är halva värdet av egendomen, så kommer detta avräknas från testamentet. Då kommer den kvarlevande sambon bli berättigad 50% av värdet på egendomen som den avlidne lämnar efter sig och resterande 50% går till barnen som de skall dela på.

Sammanfattning

Ni har på så vis inte en automatisk rätt att ärva varandra eftersom ni är sambos. Däremot om ni väljer att skriva ett testamente kommer ni på denna väg bli berättigade att ärva varandra. Viktigt att tänka på är att era barn alltid har rätt till hälften av arvet från den avlidne om de begär ut sin laglott.

Råd

Om ni skall skriva ett testamente är det viktigt att ni har två vittnen, som är personer som inte kommer att ha rätt till egendomen som testamenteras bort. Det är vidare viktigt att det sker skriftligt och att det är undertecknat av den som skriver testamentet samt av de två vittnena. Testamentet bör också vara tydligt och klart, så att syftet med testamentet framkommer utan tveksamheter, just för att det skall bli rätt sedan när arvet skall delas ut.

Mer hjälp:

Vill du ha mer djupgående juridisk hjälp rekommenderar jag dig att boka en tid med en av våra duktiga jurister här på Lawline.

Jag hoppas nu att jag har kunnat svara på din fråga och att du finner klarhet i situationen! Hör gärna av dig till oss igen om du har fler frågor.

Vänliga hälsningar,

Josefine BågholtRådgivare