Kan jag ärva min avlidna makas farmor?

Hej. Min maka gick bort för tre år sedan. Har jag rätt till delar av arvet nu när hennes farmor avlidit eller är det hennes barn som hon hade sedan ett tidigare förhållande ?. Det är många miljoner som hennes tidigare barn och syskon ärvt nu. Mvh Robert

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag uppfattar din fråga som att arvet efter din maka redan är uppdelat och att du nu undrar om du kan få del av din makas farmors arv. Jag kommer i mitt svar utgår från att du inte stod med i farmoderns testamente. Frågor om arv regleras i ärvdabalken.

I vilken ordning ärver den avlidnes släktingar?

Svensk arvsrätt utgår från något som kallas arvsklasser.  Arvsklasser reglerar i vilken ordning en avliden persons släktingar ärver. Arvsklasserna har följande ordning:

  1. biologiska barn (2 kap. 1 § ÄB),
  2. föräldrar eller syskon (2 kap. 2 § ÄB)
  3. farföräldrar/ morföräldrar (2 kap. 3 § ÄB)

Först och främst har således farmoderns biologiska barn rätt att ärva henne. I ditt fall har alltså din makas far och hans syskon först och främst rätt att ärva. Ifall att din makas far är avliden ska hans avkomlingar träda in i hans ställe  (2 kap. 1 § ÄB). Eftersom att din maka är avliden kan hon inte göra det. Ifall att din maka hade biologiska barn kommer de träda i hennes ställe.

Det innebär alltså att eventuella biologiska barn till din maka har rätt att ärva din makas farmor. Det finns däremot ingen legal rätt för dig som make att ta del av din avlidna makas farmors arv. Du har alltså inte rätt att ta del av arvet.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare