Kan jag ärva både min biologiska pappa och en annan person som gett mig arvsrätt?

Hej! Jag har en pappa som är min biologiska, men som jag inte haft någon kontakt med under hela min uppväxt. Däremot så finns det en man som jag kallar för pappa och han har skrivit att jag ska ha samma arvsrätt efter honom som hans 2 andra barn. Han har inte adopterat mig utan bara gett mig arvsrätt efter honom. Min fråga är, kan jag ärva både min biologiska pappa som jag inte har ngn kontakt med och den "pappa" som gett mig arvsrätt efter honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ja, som utgångspunkt kan du ärva både din biologiska pappa och den ”pappa” som gett dig arvsrätt efter honom:

Frågor om arv regleras främst i Ärvdabalken (ÄB). Av ÄB 2:1 st. 1 framgår att när inget testamente har skrivits så ärver den avlidnes barn den avlidnes egendom och att barnen delar lika på arvet. Av Föräldrabalken 4:8 framgår vidare att adoptivbarn rent juridiskt anses som adoptivföräldrarnas barn och inte som de biologiska föräldrarnas barn. Detta innebär att du har rätt till arv från din biologiska pappa, eftersom du inte adopterats av din andra ”pappa”.

Den som vill skriva ett testamente kan i princip testamentera vad den vill till vem den vill, så länge vissa formkrav för testamentet följs, se ÄB 10:1. Ett undantag från detta är att barn alltid har rätt att få ut hälften av det de skulle ha ärvt från sin förälder, oavsett vad föräldern skrivit i sitt testamente, se ÄB 7:1.

Detta innebär att den man som du kallar för ”pappa” har rätt att ge dig samma rätt till arv efter honom som hans två andra barn, eftersom hans barn då får minst hälften av det de skulle fått om inget testamente skrivits (arvet delas på tre istället för att delas på två).

Det finns inget som hindrar dig från att ärva både din biologiska pappa som hans arvinge enligt den legala arvsordningen och din andra ”pappa” som hans arvinge enligt hans testamente.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du undrar något mer så är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Martin AmnellRådgivare